Language teachers as natural researchers of their practice and potential agents of change
Authors
Jones, JanePublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2014Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2014, n. 23, p. 47-58. ISSN 1989-0796
Keywords
Teacher research
Critical reflexivity
Student voice
Empowerment
Transformation
Professional identity
Docente investigador
Reflexión crítica
Voz del alumnado
Empoderamiento
Transformación
Identidad profesional
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Teachers reflect on their practice on a daily basis in a quite informal and instinctive way. With encouragement, time and
the opportunity to make their reflection more systematic, teachers can become teacher researchers and be well placed to
give insightful and valid accounts of pedagogical processes and practices in their classrooms. Such research is valuable
professional development for teachers. Furthermore, research empowers teachers in having a voice in classroomfocused
research and making a contribution to knowledge from an insider position.
I have taken four ‘telling cases’, two teachers in Spain researching aspects of their practice in their classrooms where
they teach English as a foreign language amongst other subjects, and two teachers in England teaching Spanish as a
foreign language. Each teacher carried out a small research project within the context of a Masters’ programme. I
analyse their narratives in terms of the teachers’ ‘felt need’ to research, their research questions, their methodologies,
their research findings and impact of their practice. I frame this analysis with reference to the extent of the
transformation of the teachers’ mind sets and their practices when they had completed their research. I conclude that
teacher research, which could be part of school professional development, offers rich personal learning, creates
professional identity and enables teachers to develop self- agency to question and change practices to improve student
learning. Los docentes suelen reflexionar sobre su práctica diaria de manera bastante informal e intuitiva. Con el estímulo, el
tiempo y la oportunidad de convertir su reflexión en algo más sistemático, el docente puede convertirse en docenteinvestigador
y estar en disposición de ofrecer datos interesantes y válidos a cerca de los procesos y la práctica
pedagógica en su aula. Se trata de un desarrollo profesional valioso para el profesorado. Además, la investigación ayuda
al docente a tener voz en la investigación centrada en el aula, aportando su contribución al conocimiento desde una
posición privilegiada.
Son cuatro los docentes que reflexionan en voz alta sobre sobre su investigación: En España, dos profesores que
indagan sobre su práctica en el aula donde, entre otras asignaturas, imparten inglés como lengua extranjera, y otros dos
profesores que enseñan español como lengua extranjera en Inglaterra. Cada docente lleva a cabo un pequeño proyecto
de investigación en el contexto de un programa de máster. Se analizan aquí sus “narrativas” en relación con lo que el
docente siente que debe ser investigado, sus preguntas de investigación, su metodología, los resultados de la
investigación y el impacto de ésta en su práctica. El análisis describe la hasta qué punto cambia el modo de pensar del
docente en relación a su práctica, una vez realizada la investigación, y concluye afirmando que la investigación docente,
que podría ser parte del desarrollo profesional de la escuela, ofrece al docente un gran aprendizaje personal además de
una identidad profesional y le capacita para modificar su práctica docente con el fin de mejorar el aprendizaje de sus
estudiantes.
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Jones_Language Encuentro_2014_ ... | 413.6Kb |
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