Vocabulary knowledge dimensions in ELF textbooks
Authors
Fernández Orío, SusanaPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2014Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2014, n. 23, p. 30-37 . ISSN 1989-0796
Keywords
Vocabulary knowledge dimensions
Textbooks
EFL
Lexical competence
Dimensiones léxicas
libros de texto
Inglés como lengua extranjera
Competencia léxica
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Textbooks are important tools to develop the lexical competence of English foreign language learners. However
teachers and researchers have paid little attention to the language input contained in textbooks, particularly as far as the
representation of knowledge dimensions in vocabulary activities is concerned. The present study pursued two
objectives. Firstly, it aimed at the identification of the dimensions involved in the vocabulary activities included in two
English textbooks used in the last year of Spanish compulsory education (4th year ESO). Secondly, it aimed at
ascertaining whether there were differences in the distribution of vocabulary knowledge dimensions in two textbooks of
the same level. Results show that the distribution of vocabulary knowledge dimensions is different in the two textbooks
under examination, which may give rise to differences in learners’ lexical acquisition and output. Los libros de texto son herramientas importantes para el desarrollo de la competencia léxica de los estudiantes de inglés
como lengua extranjera. Sin embargo, no todos los libros de texto dan la misma importancia al vocabulario,
especialmente a la representación de las dimensiones léxicas en cada actividad. Por ello, los objetivos de este estudio
son identificar las dimensiones léxicas que aparecen en las actividades de dos libros de texto de inglés como lengua
extranjera en 4º de ESO y encontrar las diferencias existentes entre estos dos libros del mismo nivel. Los resultados
muestran que hay diferencias significativas entre los dos libros y que la distribución de las dimensiones léxicas es
bastante heterogénea lo cual puede afectar el desarrollo de la competencia léxica de los aprendices de inglés.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Fernandez_Vocabulary Encuentro ... | 326.7Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Fernandez_Vocabulary Encuentro ... | 326.7Kb |
|