Evaluación de la percepción de las actividades de entrenamiento en futbolistas
Authors
Asín Izquierdo, IvánDate
2014Keywords
Teoría del rendimiento experto
Fútbol
Futbolistas
Excelencia
Percepción
Entrenamiento
Práctica deliberada
Theory of expert performance
Football (soccer)
Soccer players
Excellence
Perceptions
Training
Deliberate practice
Description / Notes
65 p.
Document type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El presente trabajo de fin de grado se enmarca dentro de la psicología del rendimiento deportivo, y más concretamente en la teoría del rendimiento experto y teoría de la práctica deliberada, la cual propone la necesidad de un tiempo extenso de adquisición con la finalidad de mejorar para llegar a ser experto en un campo de acción.
En este estudio se construyó un cuestionario de las percepciones subjetivas de las tareas de entrenamiento en futbolistas. Este cuestionario esta validado por el método de expertos, y posee una fiabilidad con coeficientes de consistencia interna superiores a 0.86 en las escalas parciales y a 0.96 en la puntuación total del instrumento.
La muestra se compone de 105 futbolistas (85 hombres y 20 mujeres), de categorías cadete, juvenil y senior, y niveles de rendimiento autonómico, nacional e internacional. El rango de edad de los participantes se encuentra entre los 14 y 35 años, con una media de 19,90 años (DT=3,995), con una edad de inicio de práctica deliberada de los 4 a las 24 años, con media de 8,18 años (DT=3,945) y años de entrenamiento deliberado, desde 1 a 24 años, y con una media de 11,7 (DT=4,71297). La muestra se tomó para estudio de forma global, así como agrupada por sexo y nivel de rendimiento.
A través de la investigación llevada a cabo, se observa la presencia de una valoración mayor, en cuanto a la dimensión de concentración, en los hombres que en mujeres. La percepción de disfrute es menor a nivel de rendimiento internacional. Las actividades de entrenamiento más cercanas a la competición son consideras relevantes, requieren concentración, son divertidas (algo que no ocurre con otras actividades consideradas relevantes) y necesitan de un gran esfuerzo. Además, se encuentra una relación directa y significativa en cuanto a la edad y años de entrenamiento deliberado con el esfuerzo percibido. This report (TFG) is framed within the psychology of the sportive performance, in particular in the theory of deliberate expert performance that proposes the need of a long time of acquisition, with the goal of improve to become an expert in a particular field.
This project includes a survey of the subjective perception in the football players training tasks, with validation by the experts method, and it also has a reliability with inside consistency coefficients higher than 0,86 in an average scale and 0,96 in the total score of the instrument.
The sample is composed of 105 football players (men and women), from four different ages categories, cadet, juvenile and senior, and different performance level, regional, national and international. The ages of the participants are between 14 and 35, with an average of 19.90 years old (DT=3,995), with a start age between four and 24 with an average of 8.18 years old (DT=3,945), and training years between one and 24 years, with an average of 11,7 (DT=4,71297). The sample was taken globally for the study, as well as gathered by sex and performance level.
Throughout this study, it is observable the presence of a major assessment, so as to the concentration dimension, in men than in women. The enjoying perception is lower at an international level performance. The entertainment activities close to competition are considered relevant, they require concentration, they are enjoyable (this do not occur with other activities considered relevant) and they need a great effort. Furthermore, there is a direct and meaningful link between the age and years of deliberate training, and the perceived effort. The participants are divided in groups, attending to gender and level of players. It is showed how there are differences between the four study fields, depending of level and gender, as there are also differences between the efficiency of the players and the time of training, and between the evaluation of the different training activities depending of the proximity of the competition.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_Asín_ Izquierdo_2014.pdf | 1.452Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_Asín_ Izquierdo_2014.pdf | 1.452Mb |
![]() |