View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 37, 2014
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 37, 2014
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La mirada de los docentes hacia su ciudad: identidades urbanas y educación patrimonial

Teachers' Visual Observation Towards Their City: Urban Identities and Heritage Education

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Huerta, Ricard
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/21145
ISSN: 1577-0338
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2014
Bibliographic citation
Pulso, 2014, n. 37, p. 127-147. ISSN 1577-0338
Keywords
Identidad
educación artística
docentes
cultura visual
ciudad
Identity
Art Education
Teachers
Visual Culture
City
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Con la presente investigación1 nos acercamos a la peculiar mirada de los docentes hacia su ciudad. Queremos averiguar si existe realmente una identidad docente en esta observación que desarrollan los educadores ante lo urbano. Para ello utilizamos una metodología basada en los estudios de caso (Hubard, 2008), habiendo podido acceder a las opiniones de educadores mediante entrevistas y actividades participativas. Hemos centrado nuestro análisis en docentes de dos ciudades: Montevideo (Uruguay) y Valencia (España). Indagamos en la propia mirada de los educadores, para posteriormente detectar sus intereses particulares en todo aquello que ofrece la ciudad: un encuentro con la mirada (Csikszentmihalyi, 1990), un vibrante espacio de actividad y de pulso con el poder (Harvey, 2012), una posibilidad de acción educativa (Walker y Chaplin, 2002), una fuente de posibilidades de orden estético (Laddaga, 2006), un entorno que favorece la reflexión (Huerta, 2010), un encuentro con el arte público y los procesos comunitarios (Palacios, 2010) así como un objeto de estudio y disfrute (Careri, 2002).
 
With this research, we approach the peculiar way in which teachers view their city. We want to find out if there really is a teaching identity in the educators’ observation of the urban environment. We use a case studies methodology (Hubard, 2008), and gather the opinions of educators through interviews and participatory activities. Our analysis is focused on teachers in two cities: Montevideo (Uruguay) and Valencia (Spain). We inquire into teachers’ way of seeing, to further identify their particular interests in all that the city offers: an encounter with the look (Csikszentmihalyi, 1990), a vibrant area of activity and strong economic power (Harvey, 2012), a possibility of educational activity (Walker and Chaplin, 2002), a source of aesthetic possibilities (Laddaga, 2006), an environment that promotes reflection (Huerta, 2010), a meeting with public art and community processes (Palacios 2010), and an object of study and enjoyment (Careri, 2002).
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Mirada Huerta.pdf1.073MbPDF
FilesSizeFormat
View
Mirada Huerta.pdf1.073MbPDF
Collections
  • Pulso - Número 37, 2014 [17]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV