Show simple item record

High school students' perception on the benefits of a linguistic and cultural exchange

dc.contributor.authorMallol Macau, Cristina
dc.contributor.authorAlsina Tarrés, Miquel
dc.date.accessioned2015-02-04T09:17:44Z
dc.date.available2015-02-04T09:17:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.bibliographicCitationPulso, 2014, n. 37, p. 105-126. ISSN 1577-0338es_ES
dc.identifier.issn1577-0338
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/21131
dc.description.abstractEl aprendizaje de lenguas extranjeras es actualmente tema de debate en nuestro país debido, principalmente, al bajo nivel de los alumnos españoles, que puede venir motivado por una desvinculación de su aprendizaje formal y la realidad diaria. El principal objetivo de la investigación presentada en este artículo fue analizar las percepciones de los estudiantes de primer curso de bachillerato que participaron en un proyecto de intercambio lingüístico-cultural. Se llevó a cabo una investigación acción participativa con 52 estudiantes de España y Holanda. Los resultados mostraron que la valoración de los alumnos respecto a su propia motivación, a la apreciación de la importancia de la cultura en una sociedad determinada y al uso de las TIC fue muy positiva. Apoyándonos en estos resultados reflexionamos sobre las ventajas e inconvenientes de los intercambios y posibles futuras líneas de investigación.es_ES
dc.description.abstractLearning foreign languages is nowadays a trendy topic in our country due to the poor level of Spanish students. This poor level could be due to the fact that students do not see the relationship between the theory they learn in schools and its practice. The main objective of the research presented in this article was to analyze the students’ perceptions about a linguistic and cultural exchange project. The sample consisted of 52 students from two different state high schools, one from Spain and the other one from Holland. The results showed that the value the learners gave to their increase in motivation, the significance they grant to the culture to be able to interact in a given society together with the importance of the use of ICTs was very positive. The study concludes with a reflection of the advantages and disadvantages of linguistic and cultural exchanges and a proposal for future research lines.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneroses_ES
dc.subjectIntercambio lingüístico y culturales_ES
dc.subjectMotivaciónes_ES
dc.subjectTICes_ES
dc.subjectInterculturalidades_ES
dc.subjectAprendizaje de lenguas extranjerases_ES
dc.subjectLinguistic and cultural exchangeen
dc.subjectMotivationen
dc.subjectICTen
dc.subjectInterculturalityen
dc.subjectForeign language learningen
dc.titleValoración de los estudiantes de bachillerato sobre los beneficios competenciales de un intercambio lingüístico-culturales_ES
dc.titleHigh school students' perception on the benefits of a linguistic and cultural exchangeen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaCiencias socialeses_ES
dc.subject.ecienciaEducaciones_ES
dc.subject.ecienciaEducationes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)