View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 37, 2014
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 37, 2014
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valoración de los estudiantes de bachillerato sobre los beneficios competenciales de un intercambio lingüístico-cultural

High school students' perception on the benefits of a linguistic and cultural exchange

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Mallol Macau, Cristina; Alsina Tarrés, Miquel
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/21131
ISSN: 1577-0338
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2014
Bibliographic citation
Pulso, 2014, n. 37, p. 105-126. ISSN 1577-0338
Keywords
Intercambio lingüístico y cultural
Motivación
TIC
Interculturalidad
Aprendizaje de lenguas extranjeras
Linguistic and cultural exchange
Motivation
ICT
Interculturality
Foreign language learning
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El aprendizaje de lenguas extranjeras es actualmente tema de debate en nuestro país debido, principalmente, al bajo nivel de los alumnos españoles, que puede venir motivado por una desvinculación de su aprendizaje formal y la realidad diaria. El principal objetivo de la investigación presentada en este artículo fue analizar las percepciones de los estudiantes de primer curso de bachillerato que participaron en un proyecto de intercambio lingüístico-cultural. Se llevó a cabo una investigación acción participativa con 52 estudiantes de España y Holanda. Los resultados mostraron que la valoración de los alumnos respecto a su propia motivación, a la apreciación de la importancia de la cultura en una sociedad determinada y al uso de las TIC fue muy positiva. Apoyándonos en estos resultados reflexionamos sobre las ventajas e inconvenientes de los intercambios y posibles futuras líneas de investigación.
 
Learning foreign languages is nowadays a trendy topic in our country due to the poor level of Spanish students. This poor level could be due to the fact that students do not see the relationship between the theory they learn in schools and its practice. The main objective of the research presented in this article was to analyze the students’ perceptions about a linguistic and cultural exchange project. The sample consisted of 52 students from two different state high schools, one from Spain and the other one from Holland. The results showed that the value the learners gave to their increase in motivation, the significance they grant to the culture to be able to interact in a given society together with the importance of the use of ICTs was very positive. The study concludes with a reflection of the advantages and disadvantages of linguistic and cultural exchanges and a proposal for future research lines.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Valoración Mallol.pdf352.8KbPDF
FilesSizeFormat
View
Valoración Mallol.pdf352.8KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 37, 2014 [17]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV