Silentium: el silencio cósmico como imagen en la Edad Media y en la Modernidad
Authors
Prado-Vilar, FranciscoPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2013Bibliographic citation
Revista de poética medieval, n. 27 (2013) pp. 21-43
Keywords
Silencio
Apocalipsis
Monacato
Modernidad
Vanguardia
Iconografía
Silence
Apocalypse
Monasticism
Modernity
Avant-Garde
Iconography
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Este artículo presenta un estudio iconográfico, histórico y teórico de las ilustraciones
del pasaje apocalíptico del «silencio en el cielo» (Apocalipsis 8:1) en un grupo
de manuscritos del Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana datados entre los
siglos x y xii. Se exponen las líneas de investigación fundamentales para una aproximación
a esta iconografía analizando cómo hubiera podido ser el prototipo en la edición
original perdida del Comentario de Beato, así como la evolución y condiciones de
producción y recepción de estas imágenes en el contexto de la renovatio del monacato
hispano y, concretamente, en el marco de la práctica de la lectio divina, donde el silencio
adquiría significados complejos que nada tienen que ver con la concepción moderna
del silencio como «la ausencia de sonido». Desarrollando un análisis comparativo entre
estas miniaturas y las obras creadas por artistas de vanguardia como John Cage y Robert
Rauschenberg en torno a la poética y los significados del silencio, se pone de manifiesto
la sofisticación de los iluminadores medievales y su capacidad para crear una serie de
obras maestras sin parangón en el arte occidental por su brillantez en la exploración del
silencio como imagen y sus modalidades de materialización sobre el pergamino. This essay focuses on the illustrations of the apocalyptic passage of “silence
in heaven” (Revelation 8.1) in a group of medieval manuscripts of the Commentary
on the Apocalypse by the Spanish monk Beatus of Liébana, dated from the 10th to the
12th centuries. These images present a fascinating variety of pictorial solutions that
have been largely overlooked by art historians: the combination of abstract and symbolic
patterns, the deconstruction of script, and the exploration of the materiality of the
parchment as a theatrical milieu to make silence present and palpable. I begin by tracing
the textual and visual origins of the motif, advancing a hypothesis on the probable
existence of a pictorial archetype from Beatus’ own time (8th century), and continue by
analyzing the conditions of production and reception of these images in the context of
10th-century Mozarabic monasticism and within practice of lectio divina, where the
concept of silence acquired multiple meanings. To conclude, I develop a theoretical
reflection on the problematics of the representation of silence, drawing analogies with
several 20th-century artists such as John Cage and Robert Rauschenberg whose artistic
experiments around this theme find their medieval counterparts in the productions of
remarkable illuminators such as Ovecus and Petrus. Framing this essay is a critical examination
of the results of the engagement of painters Fernand Léger and Roberto Matta
with the illustrations of one of these manuscripts, the so-called Morgan Beatus, which
had been famously introduced to them by Meyer Schapiro in the 1930’s, shedding light
on the complexities of the dialogue between medieval and modern art.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Silentium Prado RPM 27_2013.pdf | 3.586Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Silentium Prado RPM 27_2013.pdf | 3.586Mb |
![]() |