View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 27, 2013
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 27, 2013
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Silentium: el silencio cósmico como imagen en la Edad Media y en la Modernidad

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Prado-Vilar, Francisco
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/21041
ISSN: 1137-8905
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2013
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, n. 27 (2013) pp. 21-43
Keywords
Silencio
Apocalipsis
Monacato
Modernidad
Vanguardia
Iconografía
Silence
Apocalypse
Monasticism
Modernity
Avant-Garde
Iconography
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este artículo presenta un estudio iconográfico, histórico y teórico de las ilustraciones del pasaje apocalíptico del «silencio en el cielo» (Apocalipsis 8:1) en un grupo de manuscritos del Comentario al Apocalipsis de Beato de Liébana datados entre los siglos x y xii. Se exponen las líneas de investigación fundamentales para una aproximación a esta iconografía analizando cómo hubiera podido ser el prototipo en la edición original perdida del Comentario de Beato, así como la evolución y condiciones de producción y recepción de estas imágenes en el contexto de la renovatio del monacato hispano y, concretamente, en el marco de la práctica de la lectio divina, donde el silencio adquiría significados complejos que nada tienen que ver con la concepción moderna del silencio como «la ausencia de sonido». Desarrollando un análisis comparativo entre estas miniaturas y las obras creadas por artistas de vanguardia como John Cage y Robert Rauschenberg en torno a la poética y los significados del silencio, se pone de manifiesto la sofisticación de los iluminadores medievales y su capacidad para crear una serie de obras maestras sin parangón en el arte occidental por su brillantez en la exploración del silencio como imagen y sus modalidades de materialización sobre el pergamino.
 
This essay focuses on the illustrations of the apocalyptic passage of “silence in heaven” (Revelation 8.1) in a group of medieval manuscripts of the Commentary on the Apocalypse by the Spanish monk Beatus of Liébana, dated from the 10th to the 12th centuries. These images present a fascinating variety of pictorial solutions that have been largely overlooked by art historians: the combination of abstract and symbolic patterns, the deconstruction of script, and the exploration of the materiality of the parchment as a theatrical milieu to make silence present and palpable. I begin by tracing the textual and visual origins of the motif, advancing a hypothesis on the probable existence of a pictorial archetype from Beatus’ own time (8th century), and continue by analyzing the conditions of production and reception of these images in the context of 10th-century Mozarabic monasticism and within practice of lectio divina, where the concept of silence acquired multiple meanings. To conclude, I develop a theoretical reflection on the problematics of the representation of silence, drawing analogies with several 20th-century artists such as John Cage and Robert Rauschenberg whose artistic experiments around this theme find their medieval counterparts in the productions of remarkable illuminators such as Ovecus and Petrus. Framing this essay is a critical examination of the results of the engagement of painters Fernand Léger and Roberto Matta with the illustrations of one of these manuscripts, the so-called Morgan Beatus, which had been famously introduced to them by Meyer Schapiro in the 1930’s, shedding light on the complexities of the dialogue between medieval and modern art.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Silentium Prado RPM 27_2013.pdf3.586MbPDF
FilesSizeFormat
View
Silentium Prado RPM 27_2013.pdf3.586MbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 27, 2013 [12]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV