View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 25, 2013
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 25, 2013
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El «adónico doblado» y el verso de arte mayor

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Gómez Redondo, FernandoUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/20945
ISSN: 1130-3611
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2013
Bibliographic citation
Revista de literatura medieval, 2013, n. 25, pp. 53-86
Keywords
Métrica medieval
Sistemas rítmicos
Arte mayor
Adónico doblado
Nebrija
Mena
Encina
Medieval metric
Rhytmic systems
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Nebrija ofrece la mejor explicación del funcionamiento del verso de arte mayor, en el Libro II, cap. IX de su Gramática sobre la lengua castellana, al considerarlo un «adónico doblado», es decir un verso compuesto por dos segmentos rítmicos formados por una cláusula ternaria y otra binaria (óooóo); según esta descripción, se trata, por tanto, de un verso isorrítmico, no isosilábico, ajustado a una red de «presupuestos» o metaplasmos –«entrar con medio pie perdido», compensación, sinafía, incremento y decremento por final oxítono o proparoxítono en hemistiquio o en verso– que permiten entender las transformaciones que sufre la materia fonológica de la lengua al constreñirse a las exigencias rítmicas del verso. Aunque la declaración de Nebrija haya sido tenida en cuenta por algunos críticos modernos, ninguno la ha convertido en clave de análisis de un molde en el que sólo cuenta la estructura melódica conseguida por los acentos de intensidad rítmica, sin que importe la ruptura de la acentuación natural de las palabras. El arte mayor sobrevive hasta finales del siglo xvi, convertido el molde en argumento principal de la defensa de la versificación castellana frente a las novedades italianas.
 
Nebrija provides the best explanation for the functioning of the verse of «arte mayor», in Book II, Chapter IX of his Gramática sobre la lengua castellana, considering it a «adónico doblado», i.e. a verse composed of two rhythmic segments formed by a ternary and a binary (óooóo) clauses. Therefore and according to this description, it is an isorhythmic non isosyllabic verse adapted to a network of «budgets» or metaplasms –«entrar con medio pie perdido», compensation, sinafia, increase and decrease with oxítono or proparoxítono end in an hemistich or verse– that enables to understand the transformations in the phonological aspect of the language limited to the rhythmic requirements of the verse. Although the Nebrija’s statement has been taken into account by some modern critics, none has considered it the key to analyze a matrix in which only the melodic structure achieved by the accents of rhythmic intensity counts, ignoring the breakdown of the natural accentuation of the words. The «arte mayor» survives until the end of 16th century, and the matrix becomes the main argument to defend the Castilian versification against the Italian innovations.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Adónico Gómez RLM_2013_N25.pdf430.8KbPDF
FilesSizeFormat
View
Adónico Gómez RLM_2013_N25.pdf430.8KbPDF
Collections
  • Revista de Literatura Medieval - Número 25, 2013 [20]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV