“Heaps of scrap metal and defunct machinery”: assemblages, ethics and affect in W. G. Sebald’s Orford Ness
Authors
Marland, Pippa J.Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2014-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 5, n. 2 (2014), pp. 123-139
Keywords
literary criticism
English literature
European literature
Cultural studies
Crítica literaria
Literatura inglesa
Literatura europea
Estudios culturales
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/519/969Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
At the beginning of W. G. Sebald’s The Rings of Saturn, the narrator sets off to walk the county of
Suffolk to try and shake off the sense of emptiness he experiences whenever he finishes a long piece of
work. However, far from effecting the kind of reconnection associated with the Thoreauvian saunterer or
the walkers of narrative scholarship, this journey leaves him prey to a “paralysing horror” which assails
him “when confronted with the traces of destruction, reaching far back into the past, that were evident
even in that remote place”. Nowhere are these ‘traces of destruction’ more apparent than on the almost-island of Orford Ness, where the post-apocalyptic landscape and the contraptions of the abandoned
military base induce in him the fantasy that he is present long after the extinction of our civilization.
This essay explores the dissonant affective implications of these all-too-human traces of
destruction, drawing on concepts such as ‘thing-power’ (Bennett), ‘assemblages’ (Deleuze and Guattari),
and the generative interplay of ‘actants’ (Latour), suggesting that while the material turn in ecocriticism
has contributed valuable theoretical tools to the posthumanist project of decentring the human, its
emphasis on our material imbrication in the life of the planet, with its myriad agencies and forms of
signification, has at times deflected attention too far from the specificity of the human and the ongoing
impact of our unique forms of ‘technicity,’ both on the landscape and on our own consciousness. It
suggests the need for a tentative ongoing humanism within the posthumanist project, albeit from a
decentred and position of reduced authority, that focuses on the unrelenting interrogation of the
specificities of the human animal. Al comienzo de The Rings of Saturn de W. G. Sebald, el narrador emprende un viaje por el condado
de Suffolk para intentar librarse del sentido de vacío que experimenta siempre que termina un trabajo
extenso. Sin embargo, lejos de tener el efecto de reconexión que se asocia con el caminante de Thoreau o
los caminantes de la narrativa académica, este viaje le convierte en presa de un “horror paralizante” que le
asalta “cuando se enfrenta a los rastros de la destrucción, volviendo atrás al pasado, que eran evidentes
incluso en ese lugar remoto.” En ningún lugar son estos ‘rastros de destrucción’ más obvios que en la casi-isla de Orford Ness, donde el paisaje post-apocalíptico y los artilugios de la base militar abandonada le
inducen la fantasía de que él está presente mucho después de la extinción de nuestra civilización.
Este ensayo explora las implicaciones afectivas disonantes de estos rastros de destrucción
excesivamente humanos, valiéndose de conceptos como ‘poder-cosa’ (Bennett), ‘artilugios’ (Deleuze y
Guattari) y la interacción generativa de ‘actantes’ (Latour), sugiriendo que mientras que el giro material
en ecocrítica ha proporcionado al proyecto posthumanistas herramientas teóricas valiosas para
descentrar al ser humano, su énfasis en nuestra imbricación material en la vida del planeta, con sus
innumerables agencialidades y formas de significado, a veces ha desviado la atención demasiado lejos de
la especificidad del ser humano y el continuo impacto de nuestras formas únicas de ‘tecnicidad,’ tanto en
el paisaje como en nuestra propia consciencia. Sugiere la necesidad de un provisional humanismo
continuo dentro del proyecto posthumanista, aunque desde una posición descentrada y de autoridad
reducida, que se centre en la constante cuestión de las especificidades del animal humano.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
heaps_Marland_ecozona_2014_N2.pdf | 485.5Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
heaps_Marland_ecozona_2014_N2.pdf | 485.5Kb |
![]() |