The unreliability of place construction in contemporary Alaskan regional writing
Authors
Feuer-Cotter, JuliaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2014-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 5, n. 2 (2014), pp. 57-71
Keywords
Alaska
Place and space theory
Geographical imagination
Teoría del espacio y lugar
Imaginación geográfica
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/468/966Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Alaska’s geographic isolation results in the fact that most people experience the Far North only
second-hand, commonly from the narratives of visitors. Those representations, overshadowed by myth,
define Alaska as a region and reflect on the literary imagination of the 49th state. This paper analyses the
reader’s image of Alaska and its inhabitants by tracing how regional narratives are perceived by scholars
and reviewers, paying attention to the historically different transatlantic perceptions of indigenous
peoples and Arctic nature. It becomes clear that Alaska as a setting, as described by its inhabitants, relies
on imposed qualities that depend on the self-perception of the outside observer and not on the narration.
The contested narrations of Velma Wallis and Sheila Nickerson help to position Alaska as a stage for the
struggle over the spatial meaning carried out between outsiders. Conscious of this power struggle and its
importance, these contemporary regional authors engage in the discourse over Alaska’s representation by
narrating its unreliability. These authors produce texts that invite different readings to foster a cultural
discourse about the meaning of the Alaskan place within the national identity and policies. El aislamiento geográfico de Alaska se debe al hecho de que la mayoría de las personas
experimentan el extremo Norte sólo de segunda mano, normalmente a partir de los relatos de visitantes.
Esta representación, eclipsada por una larga tradición de mitos, define a Alaska como región y se refleja en
la imaginación literaria del estado 49º. Este artículo analiza el paradigma del lector de Alaska y de sus
habitantes a través del estudio de cómo los estudiosos y críticos no-académicos perciben las narrativas
acerca de dicha región, prestando atención a las percepciones transatlánticas históricamente diferentes de
los pueblos indígenas y la naturaleza ártica. Es evidente que Alaska, como lugar descrito por sus
habitantes, se basa en cualidades impuestas que dependen de la auto-percepción del lector foráneo y no
en la narración. Los escritos de Velma Wallis and Sheila Nickerson colaboran en posicionar a Alaska como
un escenario para la lucha sobre el significado espacial producido por los observadores foráneos.
Conscientes de esta lucha por el poder y su importancia, estas autores regionales contemporáneas
participan en este discurso narrando la falta de fiabilidad de la memoria, el lenguaje y la representación.
En lugar de escribir en contra de la imaginación espacial, producen textos que sugieren lecturas que
fomentan un discurso cultural acerca del significado de Alaska.
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