A dirty hero’s fight for clean energy: satire, allegory, and risk narrative in Ian McEwan’s Solar
Authors
Zemanek, EviPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 1 (2012), pp. 51-60
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/219/512Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
A diferencia de la mayoría de los textos de ficción que narran crisis écologicas, la
novela "Solar" (2010) de Ian McEwan, celebrada como "el libro sobre el cambio climático",
no esboza un escenario apocalíptico que culmina en una catástrofe colectiva. En lugar de
eso, se burla a nivel del discurso de la actual retórica del riesgo, al mismo tiempo que
pone en escena la desastrosa gestión de riesgos de su protagonista utilizando el género
de la sátira. Mientras que las descripciones literarias tradicionales de desastres
naturales funcionan a menudo como alegorías de desastres sociales, McEwan parece
invertir este modelo empleando un desastre personal para anunciar una posible
catástrofe global. La historia puede interpretarse como una narrativa satírico-alegórica
de crisis. Por un lado, este concepto engendra malentendidos fundamentales , por otro
lado genera elogios como "la primera novela sobre el clima de calidad mundial". Mi
ensayo analiza en primer lugar de qué modo el protagonista maneja el discurso de
riesgos para enfocar luego la dimensión satírico-alegórica de su propia gestión de
riesgos que demuestra la originalidad estética de la novela y su potencial literario en el
ámbito del género de la eco-ficción. In contrast to most other fictional texts treating ecological crisis, Ian McEwan's
"Solar" (2010), celebrated as "the book on climate change," does not develop an
apocalyptic scenario culminating in a collective catastrophe. Instead, while on the level
of discourse mocking today's rhetoric of risk, it stages the disastrous personal risk
management of its protagonist by use of satire. Whereas traditionally literary
descriptions of natural disasters often function as allegories for social disasters, McEwan
reverses this model by employing a private disaster to foreshadow a possible global
catastrophe. The story can thus be read as satiric-allegorical risk narrative. On the one
hand this concept is responsible for basic misunderstandings, on the other hand for
praise as "the first climate-novel by an author of world-class quality." This essay first
analyzes the protagonist's explicit reckoning with risk discourse, then unveils the
satirical and allegorical dimensions of his own risk management to demonstrate the
novel's aesthetic originality and the potential of this new form of eco-fiction.
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