Stone Metaphors about a Village: a “Stone Vessel” or “The Most Portuguese”
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2011-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 2, n. 1 (2011), pp. 19-33
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/123/329Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This article focuses on the literary landscape of Monsanto. It confronts the
discourse produced by the writer, Fernando Namora (1819-1989)—a pioneer of
the Neo-Realistic literature in Portugal—and the literary production of other
contemporary authors related with the ideological bases of “Estado Novo”
(“New State”), the dictatorial regime that held the government in Portugal from
1933 to 1974.
In the writings analysed, the representation of the landscapes of Monsanto
entails powerful ideological messages. For Namora, the village was a “stone
vessel,” a metaphor about the hard life of its inhabitants, victims of social
injustices and lacking of resources. For the “Estado Novo,” that place was the
symbol of the national identity (“the most Portuguese village,” as was stated in
1938). The metaphors of the stone, the strong substrata and the raw material
used for shelters, stressed the value of preservation of Tradition, History,
Religion and Work. Although very different, both discourses attach great value
to the productive and dominated rural landscape of Monsanto, and to the
human role in the transformation of its soil.
At the present time, even if population has decreased drastically and agriculture
has been abandoned, local authorities and tourist agents alike try to conciliate
the “stone vessel” with “the most Portuguese village.” In this context, the
options for the management and valorisation of the landscape of Monsanto
shall be discussed. En este artículo se reflexiona sobre el paisaje literario de Monsanto,
confrontando el discurso producido por el escritor Fernando Namora (1919-
1989), precursor de la literatura neo-realista en Portugal, con el de otros autores
contemporáneos, asociados directa o indirectamente a las bases ideológicas del
“Estado Novo” (“Estado Nuevo”), el régimen dictatorial de Portugal que se
extendió desde 1933 hasta 1974.
En las obras analizadas, las representaciones del paisaje de Monsanto encierran
poderosos mensajes ideológicos. Según Namora, el pueblo era una “nave de
piedra”, metáfora de la dureza de la vida de los aldeanos, víctimas de las
injusticias sociales y de la escasez de recursos. Para el “Estado Novo”, era un
símbolo de la identidad nacional (“el pueblo más portugués”, tal y como quedó
formulado en 1938); la metáfora de la roca, el substrato firme y la materia prima
usados para el abrigo de la población, contribuían a la conservación de los
valores de la Tradición, de la Historia, de la Religión y del Trabajo. Aunque
distintos, ambos discursos valoran el paisaje agrícola, dominado y hecho
productivo, y el rol de la población en el proceso de transformación del
territorio. En la actualidad, pese al fuerte menguar de la población y al abandono de la
agricultura, las autoridades locales y los agentes turísticos asumen un paisaje de
referencia e intentan conciliar la “nave de piedra” con “el pueblo más
portugués”. En este contexto, se debaten las opciones de gestión y valoración del
paisaje de Monsanto.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
stone_Queiroz-Carrilho_ecozona ... | 1.491Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
stone_Queiroz-Carrilho_ecozona ... | 1.491Mb |
![]() |