A Saga for dinner: landscape and nationality in Icelandic literature
Authors
Hennig, ReinhardPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2011-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 2, n. 1 (2011), pp. 61-72
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/128/357Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Iceland’s attempted industrialisation through an expansion of hydropower and
aluminium smelters can lead to a significant reshaping of the country’s
landscapes. There has been considerable resistance against such plans since the
1970s, culminating in the debate about the Kárahnjúkar project between 2001
and 2006. The book Draumalandið. Sjálfshjálparbók handa hræddri þjóð
[Dreamland. A Self-Help Manual for a Frightened Nation] by the writer Andri
Snær Magnason has been particularly influential. It combines ecological
consciousness with an appreciation of Iceland‘s literary tradition and history.
Thus it displays a view of landscape which connects nature preservation closely
to cultural achievements and to national sovereignty. This perception of
landscape originates from the assumption that Iceland experienced a golden age
from the beginning of colonisation in the Viking age until the subordination
under the Norwegian and later Danish kings in the 13th century, which led to an
all-embracing degeneration. Nationalist poets such as Jónas Hallgrímsson in
the 19th century based their demands for independence on Iceland‘s medieval
saga literature and the country‘s landscapes. These seemed to provide evidence
for a high culture in unity with nature during the time of the Commonwealth.
Although the historical reliability of the sagas is doubtful, they are still used as
an important argument in Draumalandið. Now the narratives as such are put in
the foreground, as they can give value and meaning to the landscapes and places
they describe. Thus a turn from a realistic to a more constructivist perception of
landscape can be observed in contemporary Icelandic environmental literature. El intento de Islandia por industrializarse a través de la expansión
hidroeléctrica y fundiciones de aluminio puede llevar a la reestructuración
significativa del paisaje nacional. Existe una resistencia considerable a estos
planes desde los 70`, culminando entre el 2001 y 2006 en el debate sobre el
proyecto Kárahnjúkar. El libro Draumalandið. Sjálfshjálparbók handa hræddri
þjóð [País de sueños. Un manual de autoayuda para una nación temerosa] del
escritor Andri Snær Magnason ha sido particularmente influyente. El libro
combina conciencia ecológica con una apreciación histórica y tradicional
islandesa, presentando una mirada paisajística que conecta de forma cercana la
preservación de la naturaleza con logros culturales y soberanía nacional. La
percepción de paisaje se origina a partir del supuesto de que Islandia
experimentó una edad de oro desde el comienzo de la colonización, en la época
vikinga, hasta la subordinación bajo los reinos noruegos y daneses (siglo XIII),
la que llevó a una envolvente degeneración. Poetas nacionalistas como Jónas
Hallgrímsson (siglo XIX), basaron sus demandas independencistas en las sagas
medievales y en los paisajes del país. Esto proporcionó evidencia de una cultura unida con la naturaleza durante el “Commonwealth”. Aunque la fiabilidad
histórica de las sagas es dudosa, aún son usadas como un importante
argumento en Draumalandið. Actualmente las narraciones como esta pueden
dar valor y sentido al paisaje y los lugares que se describen. En este contexto, en
la literatura ambiental islandesa contemporánea se observa la existencia de un
giro desde una percepción realista del paisaje a una más constructiva.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
saga_Hennig_ecozona_2011_N1.pdf | 216.0Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
saga_Hennig_ecozona_2011_N1.pdf | 216.0Kb |
![]() |