“I know of places where there are stones that talk to me”: A. M. Pires Cabral’s "Arado" through the lens of Ecocriticism
Authors
Fernandes Alves, Isabel MariaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 2 (2012), pp. 161-176
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/288/628Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
A.M. Pires Cabral (b. 1941) is a Portuguese poet, novelist, essayist, and translator.
His first book of poetry
Somewhere
in the Northeast
(1974),
condenses the originality of
his poetic achievement: the meeting between classic form and rural experience.
Stemming from the fact that his poetry is based on a specific place and on an instance of
attention to ordinary people and objects is a vision which underlines the involvement of
the human destiny with the landscape we inhabit.
This paper concentrates on the way
A.
M. Pires Cabral’s poetry
has been an example of attentiveness to and of human
conversation with the non-human world. Its uniqueness stems
from the relationship to a
remote and rural Portuguese region. If isolation defines the place, Pires Cabral’s poetry
builds a sense of inclusion and communion between physical place, people, and animals,
that is, a sense of belonging. The article analyses
A. M. Pires Cabral’s
Plow
(2009), a book
in which his poetic engagement with the natural world promotes new insights into the
potential role of poetry, generating a greater environmental awareness and calling for
new visions and new responsibility. A. M. Pires Cabral (n. 1941) es un poeta portugués, novelista, ensayista y
traductor. Su primer libro de poesía,
Algún lugar en el noreste
(1974), condensa la
originalidad de su logro poético: la unión entre la forma clásica y la experiencia rural. De
hecho, su poesía se basa en un lugar específico y en un ejemplo de atención a la gente
común y a los objetos como resultado de una visión que
pone de relieve la participación
del destino humano con el paisaje que habita. Este trabajo se concentra en cómo la
poesía de A. M. Pires Cabral ha sido un ejemplo de atención y de conversación humana
con el mundo no humano. Su singularidad se debe a la relación con una región
portuguesa remota y rural. Pero si el aislamiento define el lugar, la poesía de Pires
Cabral construye un sentido de inclusión y de comunión entre el lugar físico, las
personas y los animales, es decir, un sentido de pertenencia. El artículo analiza
Arado
(2009), obra de A. M. Pires Cabral, un libro en el que su compromiso poético con el
mundo natural promueve nuevos conocimientos sobre el papel potencial de la poesía, lo
que genera una mayor conciencia ambiental, pidiendo nuevas visio
nes y nuevas
responsabilidades.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
know_Fernandes-Alves_ecozona_2 ... | 675.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
know_Fernandes-Alves_ecozona_2 ... | 675.2Kb |
|