View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Ecozon@: European journal of literature, culture and environment
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Ecozon@: European journal of literature, culture and environment
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hungry unlike the wolf: ecology, posthumanism, narratology in Fred Vargas's "Seeking whom he may devour"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Parham, John
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/20438
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-10
Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 2 (2012), pp. 145-160
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/282/626
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
This paper examines posthumanism as a philosophical position equipped to inform ecocriticism and the potential of popular fiction to articulate ecological complexity. Posthumanism will be reappraised as a dialectical model that decentres the human in relation to ‘evolutionary, ecological, or technological coordinates’ (Wolfe 2010: xvi) while nevertheless retaining a sense of the integrity of, and boundaries between, human and nonhuman species or phenomena. It will be argued that a novelistic emphasis on human being, agency, and action, coupled with devices of genre, plot, and narrative – are consistent with the process of human self‐examination engendered by posthumanism. The essay will, thereafter, illustrate and examine this approach through the French crime writer Fred Vargas's 1999 novel Seeking Whom He May Devour. Identifying two human protagonists – the Canadian conservationist Johnstone and his girlfriend Camille – an initial decentring of the human subject will be examined in relation to two equivalent, nonhuman protagonists, the French Alps and the wolf. Utilising newspaper interviews that highlight Vargas ’s own posthumanist perspective (grounded in her profession as an archaeologist), I will examine a) how the novel explores appropriate relationships between human and nonhuman animals; b) how Vargas utilises both the generic features of the crime novel – e.g. the resolution of a ‘crime’ – and the subtle narrative manipulations of character focalisation to construct (via the preferred ‘point of view’ offered by Camille) a post humanist position on human/animal relations which Vargas explicitly opposes to the inhumanism represented by Johnstone.
 
Este artículo examina el posthumanismo como una posición filosófica dotada para contribuir con la ecocrítica y el potencial de la ficción popular para articular la complejidad ecológica. El posthumanismo será revaluado como un modelo dialéctico que descentra al ser humano en relación con “las coordinadas evolutivas, ecológicas o tecnológicas” (Wolfe, Posthumanism xvi), mientras que aún así retiene un sentido de la integridad de, y de las fronteras entre, las especies o fenómen os humanos y no‐humanos. Se argumentará que un énfasis novelístico en el ser humano, la agencia y la acción, junto con los recursos del género, argumento y narración, son consistentes con el proceso del auto‐examen engendrado por el posthumanismo. pués, este ensayo ilustrará y examinará este enfoque a través de la novela Seeking Whom He May Devour (1999), del escritor francés de novela policíaca Fred Vargas. Identificando a los dos protagonistas humanos, el conservacionista canadiense Johnstone y su novia Camille, el de centramiento inicial del sujeto humano será examinado en relación a los dos protagonistas no‐humanos equiva lentes: los Alpes franceses y el lobo. Usando entrevistas en periódicos que desta can las perspectiva posthumanista de Vargas (basada en su profesión como arqueólogo), examinaré: a) cómo la novela explora las relaciones apropiadas entre animales humanos y no‐humanos; b) cómo Vargas utiliza tanto las características genéricas de la novela policíaca (e.g. la resolución de un crimen) y las sutiles manip ulaciones narrativas en la focalización de los personajes para construir (a través del fav orecido “punto de vista” que ofrece Camille) una posición posthumanista en las relaciones humanas/animales que Vargas explícitamente opone al inhumanismo que Johnstone representa.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
hungry_Parham_ecozona_2012_N2.pdf558.3KbPDF
FilesSizeFormat
View
hungry_Parham_ecozona_2012_N2.pdf558.3KbPDF
Collections
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012 [25]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV