View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Science fiction, ecological futures, and the topography of Fritz Lang’s "Metropolis"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Hageman, Andrew
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/20422
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-10
Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 2 (2012), pp. 57-73
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/280/607
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Desde 1927, “Metrópolis” de Fritz Lang’s ha circulado como fotograma, clip, y una secuencia the cortes cada vez más completos en el imaginario social global. A pesar de las críticas que académicos han hecho a este film de ciencia ficción desde perspectivas de género, tecno-cultura y socio-política alemana, este artículo analiza la película nuevamente, haciendo una lectura ecocrítica. El artículo navega a través de tres componentes claves de “Metrópolis”. Primero, se examinan las contradicciones representacionales e ideológicas dentro de la variedad de máquinas dentro de la ciudad diegética para deconstruir la interpretación común de las máquinas del film como entes que deshumanizan y alienan a los seres humanos de un mundo “natural”. Segundo, se hace una lectura de la topografía urbana desplegada en el film, haciendo particular hincapié en la casa de Rotwang como historia indigerible y el “Club of the Sons” como lugar que evoca un imaginario de lo “natural”. En tercer lugar, el articulo analiza el film desde el ángulo de lo que denomino la “dialéctica orgánica” de antítesis de cabeza y mano que hace síntesis en el corazón para ilustrar cómo esta estructura metafórica complica no solo la conclusión del film sino también las teorías ecológicas epistemológicas y ontológicas que invocan lo orgánico y lo mecánico. Por último, el artículo ensambla estos tres componentes para argumentar que las contradicciones dentro de las estructuras narrativas, representacionales y retóricas de “Metrópolis” dan luz a desafíos ideológicos de como pensar en ecología y tecnología conjuntamente, ya sea en 1927 o en el presente.
 
Since 1927, Fritz Lang's "Metropolis" has circulated as stills, clips, and a sequence of increasingly more complete cuts in the global social imaginary. Whilst scholars have critiqued this science fiction film from gender, techno-culture, and German socio-political perspectives, this article analyzes the film afresh by reading it ecocritically. The article moves through three key components of "Metropolis". The first movement examines the representational and ideological contradictions within the variety of machines inside the diegetic city to deconstruct the common interpretation of the film's machines as dehumanizing and alienating people from a "natural" world. The second movement reads the film's urban topography, dwelling particularly on Rotwang's house as indigestible history and the Club of the Sons as "nature"-themed fantasy place. Third, the article analyzes what I am calling the film's "organ dialectic" of antithetical hand and head sublated in the heart to show how this metaphor structure complicates not only the film's conclusion but also common ecological epistemological and ontological theories that invoke the organic and the mechanic. Ultimately, the article assembles these three analytical components to argue that contradictions within the narrative, representational, and rhetorical structures of "Metropolis" illuminate crucial ideological challenges of thinking ecology and technology together, whether in 1927 or today.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
machines_Hageman_ecozona_2012_ ...676.2KbPDF
FilesSizeFormat
View
machines_Hageman_ecozona_2012_ ...676.2KbPDF
Collections
  • Ecozon@ - Vol. 03, Núm. 2, 2012 [25]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV