Afraid of the dark and the light: visceralizing ecocide in "The Road" and "Hell"
Authors
Weik von Mossner, AlexaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 2 (2012), pp. 47-56
Keywords
science fiction film
ecocide
setting
landscape
non-human agency
viewer engagement
película de ciencia ficción
ecocidio
escenario
paisaje
agencia no-humana
implicación de la audiencia
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/274/605Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The essay is concerned with the ways in which contemporary science fiction films explore the future subjectivities and societies that may result from radical ecological changes, looking at two pertinent examples from two different national traditions: John Hillcoat’s 2009 film adaptation of Cormac McCarthy’s Pulitzer Prize - win ning novel The Road (2006), and one of the very few German - Swiss science fiction films with an environmen tal theme, Tim Fehlbaum’s Hell (2011). It is particularly interested in the relationship between the films’ imagined ecological spaces and the actions of the protagonists of each film on the one hand, and in the relationship between these futuristic dieget ic spaces and the contemporary real - life ecological spaces that “play” them on the other hand. Together with the performances of the human actors and the tension and suspense built by the narratives, it argues, the spectacle and insinuated agency of these ecological spaces are centrally responsible for the films’ emotional force and for their ability to engage viewers in stories of global ecocide and human survival. El ensayo analiza cómo las películas de ciencia ficción exploran las sociedades y subjetividades futuras que pueden surgir de cambios ecológicos radicales, atendiendo a dos ejemplos relevantes de dos tradiciones nacionales diferentes: la adaptación cinematográfica de 2009 de la novela de Cormac McCarthy The Road (2006), ganadora del premio Pulitzer, dirigida por John Hillcoat; y una de las muy escasas películas de ciencia ficción germano - suizas de temática medioambiental, Hell (2011) de Tim Fehlbaum. Se presta especial interés a dos as pectos: por un lado, la relación entre los espacios ecológicos imaginados en las películas y las acciones de los protagonistas de cada película; y por otro lado, la relación entre estos espacios diegéticos futuristas y los espacios ecológicos reales que los representan. Junto con la interpretación de los actores humanos y la tensión y el suspense que construyen las narraciones, el espectáculo y la agencia insinuada de estos espacios ecológicos son en gran medida responsables de la fuerza emocional de las películas y de su habilidad para implicar a la audiencia en historias de ecocidio global y supervivencia humana.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
afraid_Weik-von-Mossner_ecozon ... | 224.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
afraid_Weik-von-Mossner_ecozon ... | 224.2Kb |
![]() |