The materiality of history and the shifting shapes of memory in John Hersey’s "Hiroshima" and Alain Resnais’s "Hiroshima Mon Amour"
Authors
Schliephake, Christopher MartinPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2013-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 4, n. 1 (2013), pp. 61-77
Keywords
Material ecocriticism
Memory
Trauma
Hiroshima
Ecocrítica material
Memoria
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/353/681Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The
essay
argues
that
the
atomic
bombing
of
Hiroshima
cannot
be
told
without
taking
into
account
and
recognising
the
diverse
entanglements
of
matter
that
were
(and
still
are)
involved
in
this
historic
event.
In
order
to
analyse
the
multiple
meanings
connected
to
the
bombing,
the
essay
draws
on
Serenella
Iovino
and
Serpil
Opperman’s
theory
of
“material
ecocriticism”,
which
deals
with
the
way
in
which
various
material
forms
interact
with
the
human
or
social
dimension,
constantly
producing
configurations
of
meanings
and
discourses.
Consequently,
the
essay
points
out
that
memory
of
Hiroshima
is
a
prime
example
for
the
interplay
of
material-‐discursive
relations,
which
do
not
allow
for
the
coherent
storytelling
of
this
past
event,
but
for
an
ever-‐changing
fragmentation
and
(re)negotiation
of
meaning.
This
latter
aspect
is
extensively
dealt
with
in
the
analysis
of
John
Hersey’s
1946
newspaper
article
“Hiroshima”
and
Alain
Resnais’s
1959
film
“Hiroshima
Mon
Amour”,
based
on
a
screenplay
by
Marguerite
Duras.
The
analysis
examines
to
what
extent
these
diverse
medial
representations
constitute
“historical
matter”
themselves,
which
help(ed)
to
shape
the
cultural
memory
of
the
nuclear
attack,
and
how
they
manage,
through
documentary/narrative/filmic
measures,
to
reflect
on
the
material
entanglements
of
the
bombing
of
Hiroshima.
History
and
memory
are
thereby
not
only
seen
as
merely
cognitive
undertakings,
but
as
dynamic
material
processes
that
entail
various
ethical
implications. Este
texto
argumenta
que
el
bombardeo
atómico
de
Hiroshima
no
se
puede
contar
sin
antes
haber
reconocido
los
diversos
enredos
materiales
que
estuvieron
(y
aún
están)
involucrados
en
este
acontecimiento
histórico.
El
texto
se
basa
en
la
teoría
de
la
“ecocrítica
material”
de
Serenella
Ioviono
y
Serpil
Opperman
con
el
fin
de
analizar
los
múltiples
significados
vinculados
al
bombardeo.
Esta
teoría
trata
la
manera
en
que
diversas
formas
de
lo
material
interactúan
con
la
dimensión
social
y
humana,
las
cuales
producen
constantemente
configuraciones
de
significados
y
discursos.
En
consecuencia,
el
texto
indica
que
la
memoria
de
Hiroshima
es
un
ejemplo
importante
en
cuanto
a
la
interacción
entre
lo
material
y
discurso.
Esto
conlleva
que
la
narración
de
este
acontecimiento
pasado
no
sea
coherente.
Sin
embargo,
este
significado
siempre
se
podrá
fragmentar
y
negociar
nuevamente.
Este
último
aspecto
se
argumenta
profundamente
en
el
análisis
de
John
Hersey
en
su
artículo
periodístico
de
1946
“Hiroshima”
y
en
una
película
de
Alain
Resnais
de
1959
“Hiroshima
Mon
Amour”,
basada
en
un
guión
de
Marguerite
Duras.
El
análisis
examina
hasta
qué
punto
estas
diversas
representaciones
del
medio
constituyen
por
sí
mismas
un
“material
histórico”,
el
cual
ayudó
a
crear
la
memoria
cultural
del
ataque
nuclear,
y,
cómo
a
través
de
documentales/narración/medidas
fílmicas
se
han
podido
reflejar
los
enredos
materiales
del
bombardeo
de
Hiroshima.
Por
lo
tanto,
la
historia
y
la
memoria
no
son
solamente
vistas
como
un
mero
ejercicio
cognitivo,
sino
como
un
proceso
material
dinámico
lo
cual
conlleva
varias
implicaciones
éticas.
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