Different shades of green: a dark green counterculture in Ted Hughes's "Crow"
Authors
Lidström, SusannaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2013-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 4, n. 1 (2013), pp. 12-29
Keywords
Nature and religion
Spirituality
Christianity
Science and technology
Environmentalism
Naturaleza y religión
Espiritualidad
Cristianismo
Ciencia y tecnología
Ecologismo
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/311/678Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This essay argues that Crow, a collection of poems by Ted Hughes published in 1970, forms part of a countercultural ovement that began to emerge in the 1960s and that continues to find new forms in the current century. In the form it takes in Crow, this movement protests against a relationship between humans and nature based on a primarily Christian world view combined with what it considers an exaggerated belief in science and technology. This combination and its relation to environmental crisis was first addressed by Lynn White in his classical article from 1967, “The Historical Roots of our Ecologic Crisis”. This analysis attempts to demonstrate that the Crow poems, written in the years immediately following the publication of White’s article, express a similar set of ideas in poetic form. Hughes goes a step further than White, and envisions an alternative, spiritual rather than religious, framework for the nature-‐human relationship. This alternative is characterised as part of a counterculture described by Bron Taylor in Dark Green Religion. According to Taylor, dark green religion defines a variant of environmentalism based on a spiritual view of nature (similar but not identical to deep ecology). This essay suggests that Hughes’s Crow is a version of this counterculture. Este ensayo argumenta que Crow, una colección de poemas de Ted Hughes publicada en 1970, forma parte del movimiento contracultural que comenzó a surgir en la década de los 60 y que sigue encontrando nuevas formas en el siglo actual. En la forma que adopta en Crow, este movimiento protesta contra una relación entre hombre y naturaleza basada en una visión del mundo fundamentalmente Cristiana combinada con lo que considera una creencia exagerada en la ciencia y la tecnología. Fue Lynn White quien en su artículo de 1967, "Las raíces históricas de nuestra crisis ecológica", abordó por primera vez esta combinación y su relación con la crisis medioambiental. Este análisis intenta demostrar que los poemas de Crow, escritos en los años inmediatamente siguientes a la publicación del artículo de White, expresan ideas similares pero de forma poética. Hughes va más allá que White y concive un marco alternativo, más espiritual que religioso, para la relación ser humano-naturaleza.
Esta
alternativa
se
caracteriza
por
ser
parte
de
la
contracultura
descrita
por
Bron
Taylor
en
Dark
Green
Religion.
Según
Taylor,
“la
religión
de
color
verde
oscuro”
define
una
variante
del
ecologismo
basada
en
una
visión
espiritual
de
la
naturaleza
(similar
pero
no
idéntica
a
la
ecología
profunda).
Este
ensayo
sugiere
que
los
poemas
de
Crow
de
Hughes
son
una
versión
de
esta
contracultura.
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