Reading as a means of promoting social interaction: an analysis of the use of literature circles in EFL teaching
Authors
Medina Calzada, SaraPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2013-12Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2013, n. 22, p. . ISSN 1989-0796
Keywords
learning autonomy
reading
Secondary Education
literature circles
enseñanza del inglés como lengua extranjera, Educación Secundaria, lectura,
aprendizaje autónomo
Educación Secundaria
lectura
Enseñanza del inglés como lengua extranjera
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://encuentrojournal.org/textcit.php?textdisplay=460Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper explores how literature circles were introduced in the EFL lessons of a group of 3rd
year ESO students.
Literature circles are school book clubs in which the students form small groups in order to discuss a text. They were
first used in American Elementary Schools to promote literacy in the 1980s, but soon they began to be introduced in
ESL and EFL teaching. In order to analyze the students’ responses to the activity, data was collected from classroom
observation, the students’ written tasks, and a questionnaire designed for that purpose. According to the results, on the
whole, the students responded positively to the activity. Nevertheless, aspects like the process of selection of reading
materials and the students’ overuse of their mother tongue require further revision. Este artículo analiza cómo los llamados literature circles se introdujeron en la asignatura de Lengua Extranjera Inglés
con un grupo de estudiantes de 3º de la ESO. Estos literature circles son pequeños clubes de lectura en el aula en los
que los estudiantes comentan un texto por grupos. Aunque surgieron en las Escuelas Elementales estadounidenses para
promover la lectura, pronto comenzaron a utilizarse en la enseñanza del inglés como segunda lengua o como lengua
extranjera. Con el fin de analizar las reacciones del alumnado ante esta práctica, se llevó a cabo una recogida de datos a
partir de la observación en el aula, las tareas que los alumnos entregaron por escrito y la elaboración de un cuestionario
diseñado para tal propósito. Los resultados muestran que, en términos generales, los participantes respondieron a la
actividad de forma positiva. No obstante, habría que reflexionar sobre determinados aspectos como la selección de
textos y la utilización excesiva de la lengua materna por parte del alumnado.
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reading_Medina_Encuentro_2013_ ... | 290.4Kb |
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