View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 36, 2013
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 36, 2013
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La evaluación pedagógica : una realidad en el museo

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Gutiérrez Berciano, Sué; Calaf Masachs, Roser
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19800
ISSN: 1577-0338
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2013
Bibliographic citation
Pulso, 2013, n.36, p. 37-53. ISSN 1577-0338
Keywords
Programa educativo
Evaluación cualitativa
Patrimonio
Relación escuela-museo
Buenas prácticas
Education program
Quality evaluation
Heritage
Museum-school relationship
Best practices
Description / Notes
El proyecto «Evaluación Cualitativa de Programas Educativos de Museos de España (ECPEME)» ha sido financiado en I+D+i del Plan Nacional, por el Ministerio de Ciencia e Innovación 2012-2013 (código: EDU 2011-27835). Investigación multidisciplinar e interuniversitaria, que vincula profesionales de diferentes áreas y de diversas Universidades españolas (Oviedo, Autónoma de Madrid, País Vasco, Huelva y Zaragoza).
Project
EDU 2011-27835 (Ministerio de Ciencia e Innovación)
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este trabajo ha sido el ensayo piloto del proyecto de Evaluación Cualitativa de Programas Educativos de Museos de España (ECPEME)1 desarrollado a lo largo del año 2012. La elección de los museos Casa Natal de Jovellanos y Nicanor Piñole de Gijón (Asturias), como primer escenario de evaluación, se justifica por la presencia de un programa educativo muy consolidado con más de 20 años de tradición y por la estrecha relación que mantienen escuela-museo (el 85% de las escuelas del municipio participan de sus actividades), así como la continuidad de la responsable del diseño y puesta en práctica de las acciones educativas promovidas. Hemos seguido la lógica procedimental de la Evaluación Iluminativa de Parlett y Hamilton (Stufflebeam y Shinkfield, 1995) con el propósito de elaborar una propuesta de evaluación de las intervenciones educativas llevadas a cabo en el museo. Haciendo uso de una combinación metodológica de protocolos, que nos permita alcanzar un análisis más profundoy riguroso de la eficacia educativa de los educadores del museo. Conociendo no sólo aspectos de su desempeño docente sino también de sus condiciones laborales
 
This work has been the pilot test of the Qualitative Evaluation of Educational Programs in Spain project, (ECPEME) developed in 2011. The choice of both museums, Casa Natal de Jovellanos and Piñole Nicanor de Gijón (Asturias), as the first stage of evaluation, is justified by the presence of a well-established educational program with more than 20 years of tradition and the close school-museum relationship (85% of the municipality’s schools participate in activities), as well as the continuity of the person in charge of designing and implementing the promoted educational activities. We have followed the logic procedures of the Illuminative Evaluation Parlett and Hamilton (Stufflebeam and Shinkfield, 1995) in order to develop a proposal for evaluation of educational interventions conducted at the museum. Using a combination of methodological protocols, allowing us to achieve a deeper and more rigorous analysis of the educational effectiveness of museum educators. Aiming to understand not only aspects of their teaching performance but also of their working conditions
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
evaluacion_gutierrez_PULSO_2013.pdf652.1KbPDF
FilesSizeFormat
View
evaluacion_gutierrez_PULSO_2013.pdf652.1KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 36, 2013 [10]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV