View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 6, 2008
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 6, 2008
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lorca y la canción popular. Las tres hojas: de la tradición al surrealismo

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Piñero, Pedro
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19774
ISSN: 1886-5623
Date
2008-01
Bibliographic citation
Culturas Populares [en línea]. Enero - Junio 2008 (6). ISSN 1886-5623. Disponible en:
Keywords
poesía surrealista
canción infantil
lírica popular de la tradición antigua y de la tradición moderna
surrealist poetry
children’s songs
old and modern popular liric songs
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://www.culturaspopulares.org/textos6/articulos/pinero.htm
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El comentario de una versión de la canción popular Las tres hojas que García Lorca oyó en su tierra pone de manifiesto la pervivencia en la tradición moderna de temas (la ausencia del amigo por enfermedad), motivos (el encuentro de los amantes bajo los árboles), formas y estructuras métricas (las series de seguidillas paralelísticas) y recursos de estilo que se afianzaron en la canción antigua, al tiempo que se descubre que en la canción lírica popular, en especial la infantil, Lorca encontró, como otros poetas de su tiempo, la visión de un mundo absurdo, incomprensible desde la realidad lógica, que ofreció y puso de moda el surrealismo.
 
Analyzing a version of the popular song Las tres hojas which García Lorca listened in his homeland, this paper discusses the presence in modern tradition of old songs’ themes (the absence of the lover due to sickness), motifs (the encounter of the lovers under the trees), forms, metric structures (series of paralelistic seguidillas), and stitlistic resources. Lorca, like other poets of his time, found in the popular liric songs –specially in the children’s songs–, a view of an absurd and incomprehensible world that constituted the base for surrealism.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
lorca_pinero_Culturas_2008_N6.pdf461.3KbPDF
FilesSizeFormat
View
lorca_pinero_Culturas_2008_N6.pdf461.3KbPDF
Collections
  • Culturas populares - Número 6, 2008 [22]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV