View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 5, 2007
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 5, 2007
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La lógica de lo monstruoso en el Infierno de Dante

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Pérez Díaz, Eduardo
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19730
ISSN: 1886-5623
Date
2007-07
Bibliographic citation
Culturas Populares [en línea]. Julio - Diciembre 2007 (5). ISSN 1886-5623. Disponible en:
Keywords
grotesco
monstruo
Infierno
Commedia
Divin Comedia
Dante
literatura medieval
Edad Media
grotesque
monster
Inferno
Divine Comedy
Medieval literature
Middle Age
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://www.culturaspopulares.org/textos5/articulos/perez.htm
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En el Infierno de Dante encontramos numerosos seres monstruosos de las tradiciones pagana y cristiana. Para insertar tal cantidad de elementos heterogéneos en una férrea estructura analógica, el poeta se sirve de determinadas marcas de monstruosidad que, al combinarse, permiten mantener la identidad del monstruo y adaptarlo al Infierno. Descubrimos, asimismo, que la lógica de lo monstruoso se basa en dos propósitos: orden y doctrina. La cultura popular en la Edad Media, en torno a lo grotesco y carnavalesco, tiende a la transgresión de los límites naturales y sociales. Dante, como modelo de la cultura oficial, introduce un principio de ordenación en lo monstruoso para desactivar su componente de irreverencia y revelar la divina supremacía, que alumbra monstruos para mostrarnos los peligros del pecado y apartarnos de él.
 
Several monstrous beings from classical and pagan traditions appear in Dante´s Inferno. To be able to fit so many heterogeneus elements in a strong analogical structure, the poet uses certain marks of monstrosity which, combined, permit keeping the monster´s identity and adapting it to the Inferno. Meanwhile, we discover that the logic of the monstrous is based on two purposes: order and doctrine. Popular culture in the Middle Ages, centred around the grotesque and carnivalesque, was fond of transgression of natural and social borders. Dante, a model of official culture, introduced an organizing principle in the monstrous in order to disable its component of irreverence, and reveal likewise divine supremacy, which brings forth monsters to show us the perils of sin, keeping us away from it
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
logica_perezdiaz_Culturas_2007 ...260.8KbPDF
FilesSizeFormat
View
logica_perezdiaz_Culturas_2007 ...260.8KbPDF
Collections
  • Culturas populares - Número 5, 2007 [30]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV