View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 5, 2007
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 5, 2007
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiras, timbres y estereotipos: el negro Memín Pinguín y la manipulación de la cultura popular con representaciones étnicas

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Katz, Marco
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19719
ISSN: 1886-5623
Date
2007-07
Bibliographic citation
Culturas Populares [en línea]. Julio - Diciembre 2007 (5). ISSN 1886-5623. Disponible en:
Keywords
estereotipos
racismo
historietas
filatélica
sellos
estampillas
cómic
cómicas
fronteras
George Bush
Vicente Fox
Memín
stereotypes
racism
philatelic
filatelic
stamps
comic strips
comic books
comics
borders
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://www.culturaspopulares.org/textos5/articulos/katz.htm
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Memín Pinguín es el protagonista negro de una serie muy conocida en México (desde 1945) de cómics, tiras o historietas ilustradas. Aunque fueran casuales, la proximidad de un discurso del presidente mexicano del 13 de mayo 2005 y la aparición una quincena después de cinco timbres postales como homenaje a Memín Pinguín sugiere un vínculo entre ambos acontecimientos. El presente estudio sobre la polémica de los sellos de Memín Pinguín, vinculado con las palabras presidenciales, explica el funcionamiento de los timbres postales como un género literario —un tipo de cuento corto, quizás, entre las tiras cómicas— y considera las maneras en que estos textos cruzan fronteras nacionales, lingüísticas, y culturales, creando cuestiones sobre las imágenes étnicas y sobre quienes tienen los derechos de manejarlas.
 
Memín Pinguín is the Black protagonist in a famous set of comics that first appeared in Mexico in 1945. However coincidental, the proximity of a speech by the Mexican President on 13 May 2005 and the appearance a fortnight later of five postage stamps commemorating Memín Pinguín suggests a connection between these two events. This study of the Memín Pinguín stamp controversy, connected to the presidential speech, explains how postage stamps function as a literary genre —a type of cuento corto, perhaps, among comic strips— and considers the ways in which these texts cross national, linguistic, and cultural borders, creating questions about ethnic images and who has the right to manage them.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
tiras_katz_Culturas_2007_N5.pdf426.9KbPDF
FilesSizeFormat
View
tiras_katz_Culturas_2007_N5.pdf426.9KbPDF
Collections
  • Culturas populares - Número 5, 2007 [30]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV