View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 4, 2007
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Culturas populares
  • Culturas populares - Número 4, 2007
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tendencias de la folclorística estadounidense a finales del siglo XX

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Prat Ferrer, Juan José
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19684
ISSN: 1886-5623
Date
2007-01
Bibliographic citation
Culturas Populares [en línea]. Enero - Junio 2007 (4). ISSN 1886-5623. Disponible en:
Keywords
patrimonio intangible
revival
grupo
público
comunicación
repertorio
depositario
folclorística
actuación
Intangible heritage
Revival
Group
Public
Communication
Repertory
Bearer of tradition
Context
Performance
Folkloristics
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://www.culturaspopulares.org/textos4/articulos/prat.htm
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
La folclorística en los Estados Unidos surgió dividida en dos orientaciones, la literaria y la antropológica; los debates que se suscitaron entre los partidarios de una u otra escuela no siempre fueron negativos, sirvieron para que los estudiosos del patrimonio tradicional se cuestionaran continuamente la razón de ser de sus estudios, sus límites y numerosas cuestiones metodológicas. Tras la creación de facultades de folclorística en diversas universidades estadounidenses, se desarrolla un estudio del folklore como fenómeno performativo en el que el análisis del contexto es primordial, dando énfasis a estudios sincrónicos de la comunicación. Esto abrió la puerta al estudio de los depositarios activos y de su repertorio y al uso que se da al material folclórico dentro de la sociedad occidental, cada vez más urbana y con sistemas de comunicación que se renuevan constantemente y en los que caben la creación, la recreación y el revival. La folclorística se ha visto beneficiada por las aportaciones que se han hecho también desde otras ramas del saber, en especial la psicología, o desde el feminismo, que abren nuevos cauces al estudio de la transmisión del patrimonio.
 
Folkloristics in the United States was first divided in two orientations: literary and anthropological. The discussions orginated by this situation were not always negative, in fact, they made scholars constantly question the premises, limitations and methods of their discipline. After Folkloristics became an independent field of study in some universities, folklore began to be studied as part of a performance, and the analysis of the context became primordial, emphasizing folk communication as a synchronic phenomenon in human communication. This opened the door to the study of the performer as an active bearer of tradition his repertory, and the use the contemporary society gives to this repertory where creation, re-creation and revival constantly take place. Folkloristics has also taken advantage of knowledge coming from other disciplines, such as Psychology, or from other orientations, such as Feminism. These perspectives offer new opportunities to the study of the transmission of folklore.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
tendencias_prat_Culturas_2007_ ...299.1KbPDF
FilesSizeFormat
View
tendencias_prat_Culturas_2007_ ...299.1KbPDF
Collections
  • Culturas populares - Número 4, 2007 [47]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV