View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Camino Real: estudios de las hispanidades norteamericanas
  • Camino real, Número 07, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Camino Real: estudios de las hispanidades norteamericanas
  • Camino real, Número 07, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ernesto Galarza and Mexican children’s literature in the United States

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Moreno de Anda, Roberto
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/19562
ISSN: 1889-5611
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2012
Bibliographic citation
Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 7, p. 11_28. ISSN 1889-5611
Keywords
Children’s literature
Mexican culture
Nature
Bilingual/bicultural education
Social inequality
Literatura infantil
Educación bilingüe/bicultural
Cultura mexicana
Naturaleza
Desigualdad social
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
This article examines the pioneering work of Ernesto Galarza on Mexican children’s literature in Spanish in the United States. Between 1971 and 1973, he wrote twelve books almost equally divided between poetry and nonfiction for elementary school children. The author found that Galarza considered teaching Spanish-speaking children to read in their own language to be the cornerstone for improving their academic achievement and for facilitating the transition into English language instruction. Mexican culture took center stage in his poetry books, while, without being didactic, social and economic inequality was suggested in his nonfiction works. A recurrent theme throughout his work is nature and the responsibility that humans should assume when interacting with it.
 
Este artículo examina la obra pionera de Ernesto Galarza sobre literatura en español para niños mexicanos en los Estados Unidos. Entre 1971 y 1973, escribió doce libros divididos entre poesía, ciencias sociales y ciencias naturales. Entre los hallazgos principales del autor destacan los siguientes. Galarza consideraba que para niños hispano parlantes la enseñanza de la lectura en su propio idioma era la piedra angular para mejorar su rendimiento académico y para facilitar la transición a la enseñanza en inglés. La cultura mexicana juega un papel central en sus libros de poesía. Mientras tanto, sin ser didáctico, en sus libros de ciencias sociales sugiere temas sobre la desigualdad social y económica. Un tema recurrente a través de toda su obra es la naturaleza y la responsabilidad que los seres humanos deben de asumir ante ella.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
11_28_ernesto_Anda_CR_2012_N7.pdf118.9KbPDF
FilesSizeFormat
View
11_28_ernesto_Anda_CR_2012_N7.pdf118.9KbPDF
Collections
  • Camino real, Número 07, 2012 [9]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV