View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El concepto de 'gracia' y la poética en el "Cancionero de Baena"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Abeledo, Manuel
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/17481
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2009
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, 2009, n. 22, p. 11-22. ISSN 1137-8905
Keywords
Cancionero de Baena
Gracia
Arte poética
Versificación
Literatura cortesana
Grace
Poetics
Versification
Courtly literature
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El "Prologus baenensis" que abre el Cancionero de Juan Alfonso de Baena es una de las primeras y más interesantes muestras de una poética escrita en la Edad Media. Sin embargo, el sentido literario de sus afirmaciones resulta esquivo. El análisis del concepto de "gracia", presente en él y repetido en numerosas ocasiones a lo largo de los poemas que integran el Cancionero, permite acercarse teóricamente a la concepción de la literatura que sustenta sus páginas. Impregnado por un aura divina y cortesana, el término permite establecer un puente entre el carácter espiritual de la poesía y sus cualidades sensibles, depositadas especialmente en la sonoridad del metro
 
The "Prologus baenensis" which opens the Cancionero of Juan Alfonso de Baena is one of the first and most interesting samples of a poetics written in the Middle Ages. However, the literary meaning of its assertions is elusive. An analysis ofthe concept of "grace", which appears in the Prologus, and reappears in abundant occasions throughout the Cancionero, pennits a theoretical approach to the conception of literature that underlies its pages. Suffused with adivine and courtly aura, the term allows us to set up a bridge between the spiritual character of the poetry and its sensible qualities, in particular those conveyed by the sonority of the meter.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
elconcepto_abeledo_RPM_2009.pdf199.1KbPDF
FilesSizeFormat
View
elconcepto_abeledo_RPM_2009.pdf199.1KbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009 [14]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV