View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cine artúrico y neomedievalismo: de "Excalibur" (1981) a "King Arthur" (2003)

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Gutiérrez García, Santiago
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/17362
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2008
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, 2008, n. 21, p. 85-123. ISSN 1137-8905
Keywords
Neomedievalismo
Literatura artúrica
Cine
Cine artúrico
Neomedievalism
Arthurian Literature
Cinema
Arthurian Cinema
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
La literatura artúrica ha proporcionado al cine uno de los temas más recurrentes en sus recreaciones de la Edad Media. Por este motivo, las 122 películas sobre el rey Arturo revelan buena parte de los procedimientos de reinvención a los que, en la época actual, se ha visto sometido dicho período histórico. Este proceso de recodificación, acentuado por la adaptación de las obras literarias al lenguaje cinematográfico, favorece la utilización de la Edad Media como elemento distanciador a la hora de exponer las inquietudes y la ideología de la sociedad contemporánea, lo que convierte al cine en un campo privilegiado a la hora de estudiar el neomedievalismo de los últimos cien años. El presente artículo muestra la reinterpretación de la Edad Media que lleva a cabo el cine artúrico de la segunda mitad del siglo XX, centrándose, para ello, en Excalibur (1981), First Knight (1995) y King Arthur (2003).
 
Arthurian literature has provided einema one of the most frequent subject for their recreations of the Middle Ages. For this reason, films about king Arthur reveal most of the methods of reinvention to which, actualIy, has be en subjected that historical age. This process of recodification, stood out by the adaptation ofthe literary works to the cinematographicallanguage, supports the use of the Middle Ages as distance resort to exhibit the interest and the ideology of the contemporary society. So, cinema is a outstanding field for studying neomedievalism during the last hundred years. This article shows the reinterpretation of the Middle Ages carried out by the arthurian cinema in the second half of the XXth century, for which it analyze Excalibur (1981), First Knight (1995) and King Arthur (2003).
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
cine_gutierrez_RPM_2008.pdf716.9KbPDF
FilesSizeFormat
View
cine_gutierrez_RPM_2008.pdf716.9KbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008 [9]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV