View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La Danza de la Muerte, revisitada: contexto y recreación en La sirena negra de Pardo Bazán

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Sanmartín Bastida, Rebeca
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/17361
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2008
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, 2008, n. 21, p. 57-84. ISSN 1137-8905
Keywords
Edad Media
Siglo XIX
Emilia Pardo Bazán
Danza de la Muerte
Middle Ages
19th Century
Dance of Death
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este artículo estudia el motivo de la Danza Macabra y su tratamiento literario durante todo el siglo XIX. Especialmente se centra en una novela, La Sirena Negra (1908) de Emilia Pardo Bazán, que recrea la danza medieval en el quinto capítulo. Pardo Bazán lleva la Edad Media al mundo contemporáneo a través de la pesadilla del principal protagonista de la novela, Gaspar de Montenegro, un personaje decadente y egocéntrico que está obsesionado con la idea de la muerte. Este artículo reflexiona sobre las maneras en que el motivo medieval se encuadra en la tradición decimonónica y en tomo a las influencias que escritores y movimientos ejercen sobre la escritora en su tratamiento del mismo.
 
This artide deals with the Dance Macabre and its literary treatment during the whole nineteenth century. It speciaIly focuses on one novel, La Sirena Negra (1908), by Emilia Pardo Bazán, which recreates the medi- 68 Emilia Pardo Bazán, Obras completas, t. XLI: La literatura francesa moderna. El Naturalismo, p. 345. 83 eval dancing in the fifth chapter. Pardo Bazán brings the Middle Ages towards contemporary world through the nightmare of the novel's main character, Gaspar de Montenegro, an egocentric and decadent man who is obsessed with the idea of death. This article reftects on the ways Pardo Bazán's depiction of the medieval dancing is framed in the nineteenth-century tradition and on the influences of other wrÍters and movements upon it.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
ladanza_sanmartin_RPM_2008.pdf523.4KbPDF
FilesSizeFormat
View
ladanza_sanmartin_RPM_2008.pdf523.4KbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 21, 2008 [9]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV