Content and language integrated learning (CLIL): limitations and possibilities
Authors
Harrop, EnaPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2012Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2012, n.21, p. 57-70. ISSN 1989-0796
Keywords
CLIL, intercultural awareness, bilingual education
CLIL, educación bilingüe, comprensión intercultural
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
CLIL is currently enjoying a surge in popularity across the world in its cross-curricular form. While the structural difficulties in implementing CLIL are often recognised, there is little discussion of its inherent limitations. Focusing on cross-curricular programmes, this article analyses critically four of CLIL’s central claims against the evidence of the latest research. The claims analysed are: CLIL leads to greater linguistic proficiency, it boosts motivation, it is suitable for learners of all abilities and it leads to greater intercultural awareness. The article concludes that while all four claims are, to a large degree, substantiated by the evidence, there are also clear limitations, stemming from theoretical and methodological shortcomings of the CLIL model, as well as from its interaction with contextual factors. The article suggests a number of ways in which these limitations can be addressed and concludes that, unless remedied, they could lead to an understandable yet regrettable disappointment with a model that is genuinely promising. CLIL goza en estos momentos de enorme popularidad a nivel internacional. Mientras que sus dificultades logísticas y estructurales se reconocen ampliamente, sus limitaciones intrínsecas son objeto de escaso debate. Este artículo analiza de forma crítica cuatro de los postulados centrales de sus programas croscurriculares en base a las investigaciones más recientes. Los postulados analizados son los siguientes: CLIL conduce a mayor competencia lingüística, CLIL aumenta la motivación, CLIL es adecuado para alumnos de todas las capacidades y CLIL realza la comprensión intercultural. Nuestro artículo concluye que aunque estos postulados se ven confirmados en su mayor parte por los resultados de las investigaciones, hay claras limitaciones al modelo CLIL. Estas limitaciones resultan de deficiencias teóricas del modelo CLIL así como de su interacción con factores contextuales. Se sugieren algunas estrategias para superar estas limitaciones. A no ser que se aborden estas deficiencias, estamos abocados a una decepción comprensible aunque lamentable.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Harrop_Content.pdf | 535.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Harrop_Content.pdf | 535.7Kb |
![]() |