View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Serie geográfica
  • Serie Geográfica - Número 18, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Serie geográfica
  • Serie Geográfica - Número 18, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La enseñanza de la geografía en el ámbito educativo formal, no formal e informal. Reflexiones epistemológicas.

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Jerez García, Oscar
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/13241
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2012
Bibliographic citation
Serie Geográfica, 2012, n. 18, p. 13-23. ISSN 1136-5277
Keywords
Didáctica de la geografía
Reflexión teórica
Teorías educativas
Teaching of geography
Theoretical reflection
Educational theories
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este texto es el resultado de una reflexión epistemológica sobre las funciones, fines y objetivos de la enseñanza de la geografía. A partir de una investigación bibliográfica partimos de la hipótesis de que el docente debe de reflexionar sobre la materia que imparte en las aulas, o fuera de ellas. No debe de dejarse guiar únicamente por el dictamen curricular ni por los materiales curriculares, como el libro de texto. No solo es necesario dominar la materia, los contenidos, el currículo, los métodos y estrategias didácticas, los fundamentos pedagógicos y psicológicos de la educación, sino que es fundamental cuestionarse la importancia educativa, en la actualidad, de la geografía. ¿Qué geografía enseñar, por qué y para qué enseñar geografía? Así como ¿dónde enseñar geografía? Como resultado del trabajo proponemos una reflexión sobre el papel de la geografía en la educación no solo formal, sino también no formal e informal.
 
This text is the result of an epistemological reflection on the functions, aims and objectives of the teaching of geography. From a literature search we assume that the teacher should reflect on the matter taught in the classroom or outside. It should not be guided only by opinion or by curricular materials, such as the textbook. Not only is it necessary to master the subject, content, curriculum, teaching methods and strategies, pedagogical and psychological foundations of education, but is central to the educational question, now, of geography. What geography teaching, why and what to teach geography? And where teaching geography? As a result of the work we propose a reflection on the role of geography in education not only formal but also non-formal and informal.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
13_23_enseñanza_Jérez_SG_2012_ ...209.5KbPDF
FilesSizeFormat
View
13_23_enseñanza_Jérez_SG_2012_ ...209.5KbPDF
Collections
  • Serie Geográfica - Número 18, 2012 [11]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV