View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 35, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 35, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Prácticum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación infantil y primaria. El punto de vista de profesores y estudiantes

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
González-Garzón, María Leonor; Laorden Gutiérrez, María CristinaUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/13021
ISSN: 1577-0338
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2012
Bibliographic citation
Pulso, 2012, n.35, p. 131-154. ISSN 1577-0338
Keywords
Formación
Reflexión
Experiencia didáctica
Practicum
Formation
Reflection
Learning experience
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Presentamos en este artículo la experiencia desarrollada en la asignatura de Prácticum I en la EU Cardenal Cisneros ante los nuevos Grados de Magisterio de Educación Infantil y Educación Primaria. La finalidad es doble:mostrar el modelo de formación llevado a cabo y recoger la opinión de los estudiantes y los profesores participantes en él. Este modelo permite acercar la realidad de la escuela a nuestros alumnos e introducirles en sus primeras prácticas. Está basado en la importancia y la necesidad de mantener activa la reflexión constante sobre las experiencias previas de aprendizaje de los estudiantes y las que se producen en los centros de prácticas externas, con el objetivo de que los alumnos hagan explícitos sus aprendizajes. Se tratan también otros elementos imprescindibles como son la autoevaluación, la formación específica de los tutores o las emociones de los alumnos. Con respecto a la opinión de los estudiantes y profesores tutores, los resultados muestran una valoración muy positiva, y el análisis de los datos nos permite conocer tanto los puntos fuertes de nuestro modelo como aquellos que son susceptibles de mejora, y que nos ofrecen la posibilidad de desarrollar programas de innovación en esta dirección.
 
In this article, we intend to present the experience developed with the subject Practicum I in the EUCC in the face of the new Degrees in Teacher Training: Infant Education and Primary Education. There is a twofold purpose: on the one hand, to show the formative model carried out and, on the other hand, to collect the opinions of both students and tutors involved in it. This model allows our students to bring closer to the school reality and allows us to introduce them into their first training period at schools. This model is based on the importance and the need to keep alive a constant reflection on the students’ previous learning experiences and those which take place at schools in order that students make explicit their learning. This article also deals with some essential elements as self-assessment, the specific formation of tutors, or the students’ emotions. With respect to the opinions of both students and tutors, the results show a very positive appraisement, and data analysis allows us to know both the strengths of our model as well as those points which are susceptible to improvement; these ones also offer us the possibility to develop innovative programmes in this direction.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
practicum_gonzalez_PULSO_2012.pdf222.6KbPDF
FilesSizeFormat
View
practicum_gonzalez_PULSO_2012.pdf222.6KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 35, 2012 [10]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV