View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 35, 2012
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 35, 2012
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formando profesionales reflexivos en el EEES. El caso de la Teoría de la Educación en las universidades españolas

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Thoilliez Ruano, Bianca; Poveda Sanz, María
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/12981
ISSN: 1577-0338
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2012
Bibliographic citation
Pulso, 2012, n.35, p. 75-108. ISSN 1577-0338
Keywords
Teoría de la educación
Espacio Europeo de Educación Superior
Planes de estudio
Estudios de educación
Pedagogía
Educational theory
European Higher Education Area
Study programs
Education studies
Pedagogy
Description / Notes
Realizado dentro del marco del proyecto I+D+I «Origen y desarrollo del conocimiento teórico de la educación en España» (EDU2010-17367). IP: Teresa Rabazas Romero.
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Las universidades se encuentran inmersas en un cambio que afecta a las estructuras de los estudios y, como consecuencia, a la forma de entender las disciplinas. Esto está sucediendo en los estudios de educación también, y nos preguntamos en qué medida lo estará haciendo en la Teoría de la Educación (TE) como ámbito disciplinar. Se ha realizado un estudio del grado y modo en que aparece esta disciplina, bajo sus distintas denominaciones, en los nuevos planes de las titulaciones de educación (Grados de Pedagogía, Educación Social, Magisterio de Educación Infantil y Magisterio de Educación Primaria). Con ello, hemos obtenido un diagnóstico preciso de la situación de la TE en las 57 universidades, del total de 76 oficialmente reconocidas en España que, durante el curso 2010-2011 ofertaron esta materia dentro de sus planes de estudio. Además, y a partir del análisis de contenido de diez programas de TE distintos, hemos podido determinar qué competencias desarrolla la TE en el Grado de Pedagogía. Abordamos también el debate de la formación teórico-reflexiva de los futuros profesionales de la educación.
 
Spanish universities are undergoing changes that affect the structure of the subjects studied and, as a consequence, the way disciplines are understood. This is also happening in all other areas of education and we wondered whether it also applied to the field of Educational Theory (ET).We have carried out a study of the specific way in which ET is included in the new degrees on education (Bachelor of Pedagogy, Social Education, Primary Education, and Early Childhood Education). As a result we have obtained an accurate diagnosis of the situation of ET in 57 of the 76 Spanish universities teaching ET as part of their study plan during the academic year 2010-2011. Furthermore, we present the results of a contents analysis of ET competencies. To achieve this we studied ten different syllabi of the subject ET in Pedagogy. We also address the debate on the pertinence of theoretical and speculative training of future education professionals
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
formando_thoilliez_PULSO_2012.pdf330.6KbPDF
FilesSizeFormat
View
formando_thoilliez_PULSO_2012.pdf330.6KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 35, 2012 [10]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV