View Item 
  •   e_Buah Home
  • INVESTIGACIÓN
  • DEPARTAMENTOS
  • Química Orgánica y Química Inorgánica
  • Unidad docente Química Orgánica
  • QUIMORG - Artículos
  • View Item
  • INVESTIGACIÓN
  • DEPARTAMENTOS
  • Química Orgánica y Química Inorgánica
  • Unidad docente Química Orgánica
  • QUIMORG - Artículos
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementación crítica de la reflexión en el proceso de enseñanza-aprendizaje

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Quintanilla López, María GloriaUniversity of Alcalá Author; Copa Patiño, José LuisUniversity of Alcalá Author; Guerrero Baquero, AntonioUniversity of Alcalá Author; González-Santander Martínez, MartaUniversity of Alcalá Author; Hernández Romero, María NievesUniversity of Alcalá Author; [et al.]
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/12101
ISSN: 1982-5587
Publisher
UNESP (Faculdade de Cièncias e Letras Campus de Araraquara)
Universidad de Alcalá
Date
2013
Affiliation
Universidad de Alcalá. Departamento de Química Orgánica; Universidad de Alcalá. Departamento de Microbiología y Parasitología; Universidad de Alcalá. Departamento de Automática; Universidad de Alcalá. Departamento de Especialidades Médicas; Universidad de Alcalá. Departamento de Didáctica;
Bibliographic citation
Revista Ibero-Americana de Estudios Em Educaçao, 2013, v. 8, n. 2, p. 394-402
Keywords
Weekly Reflection Papers
Semanarios reflexivos
Teaching innovation
Teaching-learning process
Teaching innovation group
Reflection guide
Innovación docente
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Grupo de innovación educativa
Guía para la reflexión.
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Publisher's version
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6534/4806
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
This communication describes the evolution of an educational innovation strategy, originally called Weekly Reflection Papers, aimed to modify the practical teaching and to go deeper in the process of teaching and learning in higher education. To do this, seven teachers of different subjects of the University of Alcalá have applied this tool to achieve the proposed objectives, essentially based on that students learn to reflect on their own way of learning. Our innovation group has introduced various modifications in this strategy over the years. One of the priorities today is to place a greater emphasis on reflection with what is intended, on the one hand, to teach students to develop their reflective ability and on the other hand it would be very useful for us to analyze in more depth, the educational possibilities that presents this part of the tool. This work includes surveys carried out at the beginning and at the end of each subject, as well as a guide for reflection.
 
En esta comunicación se describe la evolución de una estrategia de innovación educativa, denominada originariamente Semanarios Reflexivos, encaminada a modificar la práctica docente y profundizar en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación universitaria. Para ello, siete profesores de diferentes asignaturas de la Universidad de Alcalá hemos aplicado esta herramienta para alcanzar los objetivos propuestos, que fundamentalmente se basan en que los alumnos aprendan a reflexionar sobre su propia manera de aprender. Nuestro grupo de innovación ha introducido diferentes modificaciones en dicha estrategia a lo largo de los años. En la actualidad una de las prioridades es hacer un mayor hincapié en la reflexión, con lo que se pretende, por una parte, enseñar a los estudiantes a desarrollar su capacidad reflexiva y, por otra, aprender nosotros mismos a analizar, con más profundidad, las posibilidades docentes que presenta esta parte de la herramienta. Este trabajo incluye unas encuestas que se realizan al principio y al final de cada asignatura, así como una guía para la reflexión.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Implementación_proceso_enseñan ...51.24KbPDF
FilesSizeFormat
View
Implementación_proceso_enseñan ...51.24KbPDF
Collections
  • AUTOMATIC - Artículos [77]
  • CIEEDU - Artículos [63]
  • ESPECMED - Artículos [2]
  • FARMTECN - Artículos [1]
  • MICROPAR - Artículos [7]
  • QUIMORG - Artículos [111]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV