View Item 
  •   e_Buah Home
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
  • IAES - Documentos de Trabajo
  • View Item
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
  • IAES - Documentos de Trabajo
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Profundizando en la segregación laboral. Sectores, ocupaciones y TIC en España

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Dueñas Fernández, DiegoUniversity of Alcalá Author; Iglesias Fernández, CarlosUniversity of Alcalá Author; Llorente Heras, RaquelUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/11761
Publisher
Universidad de Alcalá. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social
Date
2012
Affiliation
Universidad de Alcalá. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
Bibliographic citation
Documentos de trabajo. IAES- Instituto Universitario de Análisis Económico y Social, Universidad de Alcalá, N. 7, 2012. ISSN 1139-6148
Keywords
Segregación
Sectores
Ocupaciones
España
Segregation
Sectors
Labour occupations
Spain
Document type
info:eu-repo/semantics/workingPaper
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El trabajo se plantea profundizar en el estudio empírico de la segregación laboral por género en España. Para ello, se persigue un doble objetivo. Por una parte, analizar cual ha sido el comportamiento de la segregación en España durante la actual crisis económica. De otra, averiguar el papel desempeñado por el empleo más estrechamente relacionado con las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Para ello, el trabajo primero mide la segregación desde una perspectiva bidimensional (sectores y ocupaciones laborales), para posteriormente identificar mediante su descomposición los factores más relevantes de su determinación y evolución. Por último, el trabajo identifica las características personales y laborales que sustentan las diferencias de segregación existentes por actividades económicas y ocupaciones laborales. Los resultados indican que poseer estudios superiores no vincula a la mujer con ámbitos segregados mientras que ser inmigrante es la característica más unida a la segregación laboral.
 
The aim of this paper is to deepen on the empirical study of occupational segregation by gender in Spain. To this end, a twofold purpose is pursuit. First, analyze what has been the behavior of segregation in Spain during the current economic crisis. Otherwise, find out the role of employment more closely related to Information Technology and Communication (ICT). For this, we first measure job segregation from a two-dimensional (sectors and occupations) perspective, later identified the most relevant factors explaining its determination and evolution. Finally, the paper identifies the labour and personal characteristics that support the differences existing in terms of segregation between economic activities and occupations. The results point out that the higher education are not liked with segregated labour areas while being an immigrant is the feature more linked to segregation.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
profundizando_iglesias_IAESDT.pdf1.250MbPDF
FilesSizeFormat
View
profundizando_iglesias_IAESDT.pdf1.250MbPDF
Collections
  • IAES - Documentos de Trabajo [212]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV