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dc.contributor.authorHutchinson, Sydney
dc.date.accessioned2012-07-05T14:58:28Z
dc.date.available2012-07-05T14:58:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 4, p. 119-141. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/11125
dc.description.abstractA transnational music scene has developed since the 1960s connecting New York City with Santiago, Dominican Republic, through merengue típico, or traditional, accordion-based merengue (also termed perico ripiao). New York-based musicians and fans have transformed the musical, social, and economic practices of típico in both locations by incorporating influences from hip-hop, reggaetón, rock, house, and other forms of internationally popular music, while bringing the style to new audiences through both radio and live performance. This article traces the history of merengue típico in New York City through the testimony of típico musicians and producers. In doing so, it demonstrates that Dominican Americans and transnational migrants have been important players in the development of this musical genre for nearly half a century, particularly in the modern style termed merengue con mambo. While this style is controversial precisely because of the traces of transnational encounters it shows, which cause traditionalists to fear for the music’s future, típico’s capacity for change in fact serves to ensure its continued relevance for new generations.en_US
dc.description.abstractDesde los años 60 se ha desarrollado una escena musical transnacional que conecta a Nueva York con Santiago (República Dominicana), a través del merengue típico - un sub-género del merengue tradicional con acordeón (también llamado perico ripiao). Músicos y aficionados residentes en Nueva York han transformado las prácticas musicales, sociales y económicas del típico merengue en ambos lugares, incorporando influencias del hip-hop, reggaetón, rock, house y otros géneros musicales populares internacionales; además de llevar el estilo a nuevos públicos a través de la radio y de representaciones en directo. Este artículo traza la historia del merengue típico en Nueva York a través del testimonio de sus músicos y productores. Al hacerlo, demuestra que los domínico-americanos y los migrantes transnacionales han jugado un papel importante en el desarrollo de este género musical durante casi medio siglo, especialmente en el llamado “merengue con mambo”. Aunque este estilo se considera controvertido precisamente por las huellas que han dejado en él los encuentros transnacionales ― lo que provoca temor por el futuro del género entre los tradicionalistas ―su capacidad de cambio del típico merengue sirve para asegurar su continua vigencia entre las nuevas generaciones.Español
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectDominican Americansen_US
dc.subjectTraditional musicen_US
dc.subjectUrbanizationen_US
dc.subjectMerengueen_US
dc.subjectAccordionen_US
dc.subjectFusionen_US
dc.subjectTransnationalismen_US
dc.subjectMigrationen_US
dc.subjectPerico ripiaoen_US
dc.subjectCibaoen_US
dc.subjectNew York cityen_US
dc.subjectDomínico-americanosen_US
dc.subjectMúsica tradicionalen_US
dc.subjectUrbanizaciónen_US
dc.subjectAcordeónen_US
dc.subjectFusiónen_US
dc.subjectTransnacionalismoen_US
dc.subjectMigraciónen_US
dc.subjectCiudad de Nueva Yorken_US
dc.titleMerengue "típico" in New York city : a historyen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


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