Show simple item record

dc.contributor.authorTrujillo, Esther
dc.contributor.authorLópez, Gustavo
dc.date.accessioned2012-07-03T16:22:17Z
dc.date.available2012-07-03T16:22:17Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 151-167. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/11091
dc.description.abstractThe online video “How to be a Cholo” is demonstrative of the potential that YouTube has to be a decolonial space where the reinvention of Chicano archetypes is possible. In this video, creator Eric G. Ochoa and his alter ego, Ego the Cholo, engage in humorous commentary that questions the stereotypes that have been ascribed to male Latinos through the Chicano archetypes. From this viewpoint we explore how new media facilitates the renegotiation of recurring Latino archetypes by explaining the role media had in illustrating bandits, pachucos and cholos. We also demonstrate how the conflation of the three archetypes (bandit, lover and buffoon) creates a type of humor that serves as a weapon of the marginalized by breaking down scenes in the video. In conducting an in-depth content analysis of the video, we found that Ochoa rearticulates the bandido archetype by contesting three particular characteristics that are ascribed to cholos: delinquency, masculinity, and appearance. Finally, we propose that YouTube itself has the potential to be a social space of self-affirmative cultural production citing “How to be a Cholo” as evidence.en_US
dc.description.abstractEl vídeo en línea “How to be a Cholo” (Cómo ser un Cholo), demuestra el potencial que YouTube tiene para ser un espacio decolonial dónde la reinvención de arquetipos chicanos es posible. En el vídeo, su creador Eric G. Ochoa y su álter ego, Ego el Cholo, crean un comentario humorístico que pone en duda los estereotipos que han sido atribuidos a los hombres latinos a través de los arquetipos chicanos. Desde este punto de vista exploramos cómo los nuevos medios de comunicación facilitan la renegociación de arquetipos latinos / chicanos al explicar el papel que los medios de comunicación anteriores han tenido en describir a los bandidos, pachucos, y cholos. También mostramos cómo la fusión de los tres arquetipos (bandido, pachuco, cholo) crea un tipo de humor que sirve de arma para los marginalizados a través del análisis de escenas del vídeo. Al llevar a cabo un análisis del contenido del vídeo, encontramos que Ochoa rearticula el arquetipo del bandido al complicar las tres características que se atribuyen a los cholos: la delincuencia, la masculinidad, y la apariencia. Finalmente, proponemos que YouTube en sí tiene el potencial de ser un espacio social de producciones culturales auto-afirmativas citando “How to be a Cholo” como ejemplo.Español
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectChicano archetypesen_US
dc.subjectCultural productionen_US
dc.subjectLatina/o self-representationen_US
dc.subjectYouTubeen_US
dc.subjectResignificationen_US
dc.subjectVirtual cholismoen_US
dc.subjectNew mediaen_US
dc.subjectRecurring stereotypesen_US
dc.subjectHypermasculinityen_US
dc.subjectParodyen_US
dc.subjectHumoren_US
dc.subjectBanditen_US
dc.subjectPachucoen_US
dc.subjectCholoen_US
dc.subjectArquetipos chicanosen_US
dc.subjectProducciones culturalesen_US
dc.subjectRepresentación autoafirmativaen_US
dc.subjectRenegociación de identidaden_US
dc.subjectMedios en líneaen_US
dc.subjectMasculinidaden_US
dc.title"How to be a Cholo" : reinventing a Chicano archetype on youtubeen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)