Show simple item record

dc.contributor.authorAponte, Solmerina
dc.date.accessioned2012-07-03T14:53:39Z
dc.date.available2012-07-03T14:53:39Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 11-36. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/11083
dc.description.abstractThe aim of this article is to discuss the aesthetic visual discourse of hybridity developed by contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora. The objective is to highlight the common discursive elements deployed by these artists with the purpose of addressing the social and political issues that affect them as women of color in the United States. Based on the fundamentals of Cultural Materialism, the artists integrate Third World feminism and a consciousness of hybridity. This theoretical approach has served as a basis for the development of the “bilingual” discourse that has come to characterize the NY Latina artists’ distinct aesthetic. For Latin America and the Caribbean, the arts have historically provided a formidable venue for addressing social concerns and a creative way for artists to interpret them. The symbiotic bond created between art and politics has become a cultural force and tradition in the history of struggle within the constituent countries of these regions, and would later provide the basis for the visual discourse manifested in the works by the socially-committed Latin American and Caribbean women artists residing in the United States. Since the 1960s, the struggle for gender, cultural and ethnic recognition in U.S. society became crucial on both the social and political fronts. U.S. Latina visual artists, who came of age in the mid-1980s, are among the representatives of the subaltern groups within the arts, who have continued to be at the forefront of these struggles and have merged socio-political issues with their subaltern diasporic experiences to create a unique discourse of hybridity. To illustrate this point, we discuss the work produced by five contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora who hail from different Latin American and Caribbean national cultures. The discussion is based on personal interviews conducted by the author and the analysis of the works produced by these artists.en_US
dc.description.abstractEste artículo trata la temática del discurso estético visual de hibridez que ha evolucionado dentro de la labor de las artistas latinas de compromiso social que integran la diáspora neoyorquina. La meta es destacar los elementos discursivos que estas artistas despliegan en común para abordar temas de actualidad, tanto sociales como políticos, que les conciernen como mujeres subalternas que residen en los Estados Unidos. Al integrar los conceptos feministas de tercer mundo con una conciencia de hibridez, las artistas reflejan en sus obras un enfoque basado en los postulados del Materialismo Cultural, que sirve como fundamento para el discurso “bilingüe” que ahora concreta la estética particular de las artistas latinas neoyorquinas. En América Latina y en el Caribe, el arte siempre ha ofrecido una plataforma formidable para tratar inquietudes sociales y ha sido el medio creativo en el que los artistas plásticos pueden plasmarlas. El vínculo simbiótico entre el arte y la política ha sido tradición y fuerza cultural en el trayecto histórico de las luchas sociales en los países constituyentes de estas regiones. Este vínculo constituye el tronco del que más adelante brota el discurso visual que se manifestará en la obra de las artistas latinoamericanas y caribeñas de conciencia social que residen en los Estados Unidos. A partir de los años sesenta, las luchas de la sociedad estadounidense por la validación género-sexual, cultural, y étnica fueron trascendentales, tanto en los frentes sociales como en los políticos. Las artistas plásticas latina-estadounidenses que alcanzan madurez estética a mediados de los años ochenta representan los grupos subalternos del campo artístico que han seguido en la vanguardia de estas luchas y que han casado las inquietudes socio-políticas con sus experiencias como integrantes de una diáspora para crear un discurso estético de hibridez singular. Para ilustrar este punto, este artículo examina la obra producida por cinco artistas de compromiso social integrantes de la diáspora neoyorquina, procedentes de distintos países latinoamericanos y del Caribe. Las conclusiones propuestas en este trabajo se basaron en las entrevistas personales que la autora sostuvo con las artistas escogidas y en el análisis de sus trabajos plásticos.Español
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectCultural Materialismen_US
dc.subjectU.S. Latina artistsen_US
dc.subjectDiscourse of hybridityen_US
dc.subjectThird space of enunciationen_US
dc.subjectVisual bilingualismen_US
dc.subjectDiasporaen_US
dc.subjectFaultlinesen_US
dc.subjectLatin American art theoryen_US
dc.subjectCriteria of plausibilityen_US
dc.subjectSubalternen_US
dc.subjectMaterialismo culturalen_US
dc.subjectDiscurso de hibridezen_US
dc.subjectTercer espacio de enunciaciónen_US
dc.subjectBilingüismo visualen_US
dc.subjectImperfecciónen_US
dc.subjectTeoría del arte latinoamericanoen_US
dc.subjectCriterio de verosimilituden_US
dc.subjectSubalternoen_US
dc.titleCultural materialism and the art of Latinas in New York : creating a revolutionary visual arts discourse on ethnicity, women's rights, exile and the Latino/a disaporaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)