Cultural materialism and the art of Latinas in New York : creating a revolutionary visual arts discourse on ethnicity, women's rights, exile and the Latino/a disapora
Authors
Aponte, SolmerinaPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2011Bibliographic citation
Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 11-36. ISSN 1889-5611
Keywords
Cultural Materialism
U.S. Latina artists
Discourse of hybridity
Third space of enunciation
Visual bilingualism
Diaspora
Faultlines
Latin American art theory
Criteria of plausibility
Subaltern
Materialismo cultural
Discurso de hibridez
Tercer espacio de enunciación
Bilingüismo visual
Imperfección
Teoría del arte latinoamericano
Criterio de verosimilitud
Subalterno
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The aim of this article is to discuss the aesthetic visual discourse of hybridity developed by contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora.
The objective is to highlight the common discursive elements deployed by these artists with the purpose of addressing the social and political issues that affect them as women of color in the United States. Based on the fundamentals of Cultural Materialism, the
artists integrate Third World feminism and a consciousness of hybridity. This theoretical approach has served as a basis for the development of the “bilingual” discourse that has come to characterize the NY Latina artists’ distinct aesthetic.
For Latin America and the Caribbean, the arts have historically provided a formidable venue for addressing social concerns and a creative way for artists to interpret them. The symbiotic bond created between art and politics has become a cultural force
and tradition in the history of struggle within the constituent countries of these regions, and would later provide the basis for the visual discourse manifested in the works by the socially-committed Latin American and Caribbean women artists residing in the United States. Since the 1960s, the struggle for gender, cultural and ethnic recognition in U.S. society became crucial on both the social and political fronts. U.S. Latina visual artists, who came of age in the mid-1980s, are among the representatives of the subaltern groups within the arts, who have continued to be at the forefront of these struggles and have merged socio-political issues with their subaltern diasporic experiences to create a unique discourse of hybridity.
To illustrate this point, we discuss the work produced by five contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora who hail from different Latin American and Caribbean national cultures. The discussion is based on personal
interviews conducted by the author and the analysis of the works produced by these artists. Este artículo trata la temática del discurso estético visual de hibridez que ha evolucionado dentro de la labor de las artistas latinas de compromiso social que integran
la diáspora neoyorquina. La meta es destacar los elementos discursivos que estas artistas
despliegan en común para abordar temas de actualidad, tanto sociales como políticos,
que les conciernen como mujeres subalternas que residen en los Estados Unidos. Al
integrar los conceptos feministas de tercer mundo con una conciencia de hibridez, las artistas reflejan en sus obras un enfoque basado en los postulados del Materialismo
Cultural, que sirve como fundamento para el discurso “bilingüe” que ahora concreta la estética particular de las artistas latinas neoyorquinas.
En América Latina y en el Caribe, el arte siempre ha ofrecido una plataforma formidable para tratar inquietudes sociales y ha sido el medio creativo en el que los
artistas plásticos pueden plasmarlas. El vínculo simbiótico entre el arte y la política ha
sido tradición y fuerza cultural en el trayecto histórico de las luchas sociales en los países
constituyentes de estas regiones. Este vínculo constituye el tronco del que más adelante brota el discurso visual que se manifestará en la obra de las artistas latinoamericanas y caribeñas de conciencia social que residen en los Estados Unidos. A partir de los años sesenta, las luchas de la sociedad estadounidense por la validación género-sexual, cultural,
y étnica fueron trascendentales, tanto en los frentes sociales como en los políticos. Las artistas plásticas latina-estadounidenses que alcanzan madurez estética a mediados de los años ochenta representan los grupos subalternos del campo artístico que han seguido
en la vanguardia de estas luchas y que han casado las inquietudes socio-políticas con sus experiencias como integrantes de una diáspora para crear un discurso estético de hibridez
singular.
Para ilustrar este punto, este artículo examina la obra producida por cinco artistas de compromiso social integrantes de la diáspora neoyorquina, procedentes de
distintos países latinoamericanos y del Caribe. Las conclusiones propuestas en este trabajo se basaron en las entrevistas personales que la autora sostuvo con las artistas escogidas y en el análisis de sus trabajos plásticos.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cultural_Aponte_CR_2011_N5.pdf | 4.394Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cultural_Aponte_CR_2011_N5.pdf | 4.394Mb |
![]() |