Show simple item record

dc.contributor.authorMorales, Alejandro
dc.date.accessioned2012-07-02T14:28:58Z
dc.date.available2012-07-02T14:28:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 101-111. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/11066
dc.description.abstractThis article explores the enigma or the question of inspiration. In Historia de la Nueva México, 1610, Gaspar de Villagrá includes an episode that features an encounter with Mómpil an indigenous man who sweeps the ground with his hand or his foot to make a space in which he creates a direction la mandala. Approximately 372 years later Alejandro Morales reads Villagrá's poem and is struck by Mómpil and the gesture of clearing the ground. This scene and Mómpil's gesture is reminiscent of a childhood event where Delfino Morales, Morales' father, makes the same gesture to clear the ground to make a similar mandala. These three gestures and events separated by time and space are linked together to inspire Morales to create his character Rosendo who makes the same gesture for the directional mandala that appears in The Brick People (1988). Morales looks at three theories that suggest a reservoir of collective unconscious knowledge that breaks through to daily life to inspire individuals to accomplish magnificent artistic feats that connect the human experience beyond time and space. Mómpil’s primordial gesture of “Y barriendo del suelo cierta parte” (And sweeping on the ground a certain space) to create a space for a mandala is part of that reservoir of collective unconscious knowledge that perpetually links Mómpil, Rosendo, Villagrá, Morales and Delfino.en_US
dc.description.abstractEl artículo explora el enigma o la cuestión de la inspiración. En Historia de la Nueva México, 1610, Gaspar de Villagrá incluye un episodio de un encuentro con Mómpil, hombre nativo que barre la tierra con la mano o con el pie para hacer un espacio en donde dibuja una mandala direccional. Aproximadamente 372 años después, Alejandro Morales lee el poema de Villagrá y queda impresionado con Mómpil y el gesto de barrer la tierra. La escena y el gesto de Mómpil evocan en Morales un evento de la niñez cuando Delfino Morales, el padre de Morales, hace el mismo gesto de limpiar el suelo para hacer una mandala semejante. Estos tres gestos y sucesos separados por el tiempo y el espacio son conectados para inspirar a Morales a crear el personaje de Rosendo, quien hace el mismo gesto para realizar la mandala que aparece en The Brick People (1988). Morales considera tres teorías que sugieren una fuente de conocimiento inconsciente colectivo que transciende la vida cotidiana para inspirar a individuos, a logros artísticos magníficos que vinculan la experiencia humana a través del tiempo y el espacio. El gesto arquetípico primordial de Mómpil de “Y barriendo del suelo cierta parte” para preparar un espacio para la mandala es parte de la mina de conocimiento inconsciente colectivo que vincula perpetuamente a Mómpil, a Rosendo, a Villagrá, a Morales y a Delfino.Español
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá, Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectGaspar de Villagráen_US
dc.subjectInspirationen_US
dc.subjectUnconscious knowledgeen_US
dc.subjectMandalaen_US
dc.subjectIntertextualityen_US
dc.subjectInspiraciónEspañol
dc.subjectConocimiento subconscienteEspañol
dc.subjectMandalaEspañol
dc.subjectIntertextualidadEspañol
dc.titleDe cómo la mandala de "The brick people" se inspiraba en una escena del poema de Villagráen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)