View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Repercusión de los cambios conceptuales y metodológicos en la enseñanza del suelo

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Hernández Sánchez, Ana Jesús ValentinaUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10781
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
1988
Bibliographic citation
Henares : revista de geología, 1988, n. 2, p. 445-453. ISSN 0214-6088
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En los últimos quince años y debido a la trayectoria de nuestra investigación científica y educativa, hemos tenido la oportunidad de experimentar distintas programaciones didácticas del tema del suelo. Este trabajo presenta los diferentes enfoques conceptuales y metodológicos que se han ido dando acerca del mismo, tanto para alumno de bachillerato como universitarios: el suelo como sustrato y como medio (edáfico), como asiento de la vida, como tema de ciencia integrada, como compendio de factores edáficos para ecosistemas terrestres, como recurso natural, o bien como investigación de un ecosistema, o la importancia del estudio de interacciones e interfases para el conocimiento de un ecosistema a través del modelo edáfico. Los resultados obtenidos conducen a reafirmarnos en una metodología sistémica para la enseñanza de cualquier entidad natural, en la que la interrelación se asocie con la interacción. Ello obliga a irse aproximando cada vez más a una interdisciplinariedad interactiva, porque desde distintas ciencias abordamos unos mismos conceptos. Quizá en esto se encuentren razones profundas que fundamenten la Geología como área interdisciplinar.
 
During the last fifteen years and due to the trajectory of our scientific and educational investigation, we have had the opportunity of experimenting different didactic programmes on the subject of soil. This paper presents the different conceptual and methodological approaches that have been turning up about it, for high-school, as veel as, for university students: the soil as substratum and as environment (edaphic), as support for life, as subject of integrated science, as compendium of edaphic factors for terrestrial ecosystems, as natural resource, or as investigation of an ecosystem, or the importance of the study of interactions and interfaces for teh knowledge of an ecosystem through the edaphic model. The obtained results lead us to reaffirm ourselves about a systemic methodology for the teaching of any natural entity, where there is an association between interrelation and interaction. That compeles us, more and more, to an interactive interdisciplinary approach, as we board the same ideas f rom different sciences. Perhaps, in this we find deep reasons to set up the Geology as an interdisciplinary area.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
repercusion_hernandez_HEN_1988.pdf2.973MbPDF
FilesSizeFormat
View
repercusion_hernandez_HEN_1988.pdf2.973MbPDF
Collections
  • Henares - Número 02, 1988 [64]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV