View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La Geología como área interdisciplinar

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Cuello Gijón, Agustín
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10772
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
1988
Bibliographic citation
Henares : revista de geología, 1988, n. 2, p. 367-387. ISSN 0214-6088
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En los modelos didácticos no disciplinares, la Geología se convierte en una herramienta más al servicio de la resolución de problemas, el tratamiento de un tema de interés o el análisis de una situación. A su vez, todo modelo didáctico responde a unas concepciones de los procesos de Enseñanza-Aprendizaje concretas. En esta linea, a partir de un somero análisis de la situación educativa, se hace una reflexión sobre las bases teóricas que definen un determinado modelo: el constructivista; y una determinada metodología: la investigativa. Tras una perspectiva histórica, se justifican las estrategias no disciplinares y se conceptualizan los niveles de relación más característicos entre las disciplinas, señalando en qué tipos de organización curricular se materializan. La Geología se presenta como ciencia especialmente apta para participar en el análisis sistémico de la realidad, aportando bases metodológicas y epistemológicas determinantes a la óptica ambientalista. La puesta en práctica de modelos interdisciplinares tiene problemas de diversa índole, así como esperanzadoras posibilidades en los nuevos sistemas de organización educativa. Ambas situaciones son expuestas de forma crítica en este trabajo.
 
In the no disciplinary didactical models, the Geology become an other implement to service to many problems solving, the treatament in some interesting problem, even to particular situation analysis. At time, all didactical models respouse to conceptions of Teaching-Learning concrets problems. In this way, from a superficial analysis of the educational situation, we must to reflex about the theorical foundation to define a determinate model: the constructive; and owner determinate methodology: the research. After historical views, are justified the not subjecting strategys and take idea about the relation levels more typical between the disciplines, marking out in wich pattern of curricular organisation take shape. The Geolgoy is showed like a science specially able to take part in the reality systemic analysis, to contributing methodological and epistemological foundations to the optical environment. To curry out in practice intersubjects models get many kind of problems, therefore hopong posibilitys in the new systems of educational organisation. Both situations are exposed critically in this work.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
geologia_cuello_HEN_1988.pdf9.540MbPDF
FilesSizeFormat
View
geologia_cuello_HEN_1988.pdf9.540MbPDF
Collections
  • Henares - Número 02, 1988 [64]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV