View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reflexiones y recursos sobre la didáctica del ciclo del agua

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Bach i Plaza, Joan; Brusi Belmonte, David
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10748
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
1988
Bibliographic citation
Henares : revista de geología, 1988, n. 2, p. 223-232. ISSN 0214-6088
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Una revisión histórica de la evolución del concepto de ciclo del agua, pone en evidencia las dificultades de comprensión de este ciclo desde la civilización griega hasta mediados del siglo XVIII. Estas dificultades históricas se pueden concretar en la no visualización de determinadas partes de este ciclo y en la falta de cuantificación de los distintos fenómenos que intervienen. A partir de este análisis proponemos que el tratamiento programático de este tema contemple estas dificultades históricas. La idea y cuantificación del ciclo de agua no partiría de una interpretación teórica sintética, sino de la implicación de los alumnos en un trabajo de experimentación. Este se concretaría en el seguimiento y control de unas sencillas estaciones lisimétricas, de las que exponemos unos modelos constructivos. Pensamos, dada la gran utilidad de estas estaciones, que no deben plantearse como una actividad puntual de una materia, sino como una instalación permanente del centro escolar, incorporada a la infraestructura propia de la estación meteorológica.
 
The historical analysis of the evolution o f the concept of the water cycle demostrates the difficulties of understanding this cycle since greek civilization until the middle of the 17th century. These historical difficulties are, to be more specific a lack of observance of some parts of the cycle and a lack of quantification of the distinct processes wihich occur in the cycle. From this analysis we propase the programmatic treatment of this theme should contemplate these historical difficulties. The idea and quantification of the water cycle wouldn't start with a theoretic and synthetic interpretation, but would develop from the experimental work of students. This work would be determined by the assistance and control of some lysimetric stations, of which we explain some constructive models.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
reflexiones_bach_HEN_1988.pdf3.647MbPDF
FilesSizeFormat
View
reflexiones_bach_HEN_1988.pdf3.647MbPDF
Collections
  • Henares - Número 02, 1988 [64]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV