Análisis diagnóstico del aprendizaje de Geología en la formación básica. I. Erosión, transporte y sedimentación
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
1988Bibliographic citation
Henares : revista de geología, 1988, n. 2, p. 165-172. ISSN 0214-6088
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Se presenta un trabajo enmarcado en el análisis de las ideas previas y esquemas
alternativos de alumnos de 8º de E.G.B. en el campo de la Geología (concretamente respecto
a la erosión, transporte y sedimentación). Se utilizan como estrategias de exploración unas
pruebas, que parten de experiencias reales realizadas ante los nidos y sobre las que se les
plantean un a serie de interrogantes que tratan de valorar la observación, la descripción
de lo observado, la interpretación de los fenómenos, la transferencia a hechos de la vida
cotidiana, etc. Los resultados cuestionan algunos aspectos fundamentales de la enseñanza
y aprendizaje de la Geología en el periodo de formación básica. The present paper can be framed within the analysis of previous ideas and alternative
schemes of 8th form pupils (aged 13-15) of E.G.B. (General Education ) in the field of Geology
(specifically regarding erosion, transportations and sedimentation). As exploration strategies
some tests based on real experiments carried out in front of the children were asked
a series of cuestions about the experiments they had witnessed which tried to evaluate the
observation, the description of them, the interpretation of events, the transference to common
facts of daily life, etc. The results pose some problerns about the fundamental aspects of the teaching and
learning process with relation to Geology at General Education leve.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
analisis_jaen_HEN_1988.pdf | 3.034Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
analisis_jaen_HEN_1988.pdf | 3.034Mb |
![]() |