La guerra como motivo y la estrategia ceremonial en "Guernica", de Fernando Arrabal
Authors
Santos Sánchez, DiegoPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2007Bibliographic citation
Teatro : revista de estudios teatrales, 2007, n. 21, p. 133-146. ISSN 1132-2233
Keywords
Guerra
Repetición
Ceremonia
Dolor
War
Repetition
Ceremony
Pain
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En el artículo se emplea la Teoría de Motivos y Estrategias, herramienta del GIAE, para
realizar un análisis formal y temático de Guernica, obra de Fernando Arrabal sobre el bombardeo
al que se vio sometida la ciudad homónima. Entendida como un lenguaje basado en
la repetición, la ilogicidad y el carácter colectivo, la ceremonia se muestra como la estrategia
adecuada para vehicular la conciencia alienada del autor respecto a la guerra. In this article the Theory of Motives and Strategies serves to explore the formal and
thematic spheres of Guernica, a play about the bombardment ofthe town of Guernica duríng
the Spanish Civil War, written by F.Arrabal. An understanding of ceremony as a repetitive,
illogical and collective language malees it the appropríate formal strategy to convey the
content of war and the alienated consciousness it generates in the author.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
guerra_santos_TEATRO_2007.pdf | 4.590Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
guerra_santos_TEATRO_2007.pdf | 4.590Mb |
![]() |