View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 25, 2011
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 25, 2011
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La triple furia de Cú Chulainn : motivos literarios y correlatos antropológicos

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Montaner Frutos, Alberto
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10628
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2011
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, 2011, n. 25, p. 221-293. ISSN 1137-8905
Keywords
Furia guerrera
Berserksgangr
Riastrad
Rito iniciático
Cú Chulainn
Horacios y Curiacios
Tigillum Sororium
Danza caníbal
Tribu amerindia kwagul
Battle fury
Initiation rite
Horatii and Curiatii
Cannibal dance
Native American Kwakiutl Tribe
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Se replantea aquí la teoría de Dumézil sobre la aparición de la furia guerrera en las leyendas del héroe irlandés Cú Chulainn y de uno de los trillizos romanos Horacios. Dicha teoría postula el carácter de rito iniciático de los episodios correspondientes, por comparación con el del danzante caníbal en la tribu canadiense kwagu'l. Tras un detallado análisis, se concluye que Cú Chulainn presenta en realidad tres tipos de furia, una derivada del trance iniciático y dos variedades de furia guerrera propiamente dicha. Sólo la primera guarda relación con el rito kwagu'l, mientras que la historia del joven Horacio resulta completamente ajena a este fenómeno y ha de explicarse como leyenda etiológica y jurídica.
 
Here is revisited Dumézil's theory about the battle fury linked to the legends of the Irish hero Cú Chulainn and one of the Horatii roman triplets. According to him, both legends show rites of passage, as it is proved by the comparison with the one performed in the sacred cannibal dance of the Canadian Kwakiutl Tribe. After a detailed review of the evidence, it is concluded that Cú Chulainn shows, in fact, three kinds of fury, one related to the initation trance, and two others as varieties of true battle fury. Only the first one can be twined with the Kwakiutl rite, while the young Horatius' story has no relation with this phenomenon and must be explained as a legal and etiologic legend.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
triple_montaner_RPM_2011.pdf21.45MbPDF
FilesSizeFormat
View
triple_montaner_RPM_2011.pdf21.45MbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 25, 2011 [12]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV