Le sentiment de la nature dans la "Chanson de Roland": quelques considérations à propos du vers 814
Authors
Paredes Núñez, JuanPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2010Bibliographic citation
Revista de literatura medieval, 2010, n. 22, p. 201-215. ISSN 1130-3611
Keywords
Paisaje en la Chanson de Roland
Sentimiento de la naturaleza en la épica francesa
Landscape in Song of Roland
Sentiment of nature in French Epic
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En el Cantar de Mio Cid apenas encontramos algunos esbozos
de paisaje que, sin embargo, parecen cumplir una función expresiva muy
importante, inextricablemente unida a la acción. La Chanson de Roland,
con su proverbial fantasía geográfica, no parece caminar en la misma
dirección. Con lodo, el cuadro espacio-temporal se erige como elemento
esencial en el ámbito de la sublimación épica que el poema representa como
transfiguración de un elemento histórico. La descripción parece cumplir una
función expresiva que deja transparentar la presencia del juglar. El verso
814, con su estructura bipolar, interpretada incluso como expresión de la
dualidad de la mentalidad y el espacio medievales, ofrece un gran interés.
En un primer estadio las descripciones tienen un carácter formulario, pero a
veces van más lejos. Es lo que ocurre en el episodio de la afrenta de Corpes
o en la descripción del paisaje lumínico de Valencia, en el cantar cidiano o,
por encima del estereotipo infernal, en la descripción de la tierra de
Chernubles, en el pasaje de la muerte de Roland o en la escena de la llegada
de las tropas de Baligant, en el cantar francés. En estos casos, las
descripciones sobrepasan el límite referencial y se cargan on unas
connotaciones emotivas, prueba de la intención de un poeta que quiere
vivificar su cantar. In the Poem of the Cid one encounters few gestures toward
geographic description of landscape; nonetheless, what little description is
found seems to fulfill an important expressive function, inextricably linked
to the action. Meanwhile The Song of Roland, with its positively effusive
evocation of the landscape, seems to move in a quite different direction.
Indeed, the spatio-temporal frame is erected as an essential element in the
epic sublimation that this poem represents as a transfiguration of a historical
element. Descriptive imagery seems to fulfill an important purpose by
making transparent the presence of the jongleur. Verse 814, with its bipolar
structure , may be of interest here for the way it provides an expression of
the duality of medieval psyche and spatiality. On the surface, the
descriptions have a formulaic character, but occasionally go further. This is
the case in the Cid with the Corpes episode as well as in the description of
the luminous landscape of Valencia or, in the French epic, beyond the
stereotypical references to Hell, in the physical description of Chernubles,
the passage about Roland ' s death, and the scene of the arrival of the troops
of Baligant. In these cases, descript ion moves beyond the limits of
reference and takes on emotional connotations, proof that the poet intended
to animate the text as a living, sung poem.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
sentiment_paredes_RLM_2010.pdf | 3.939Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
sentiment_paredes_RLM_2010.pdf | 3.939Mb |
|