View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 22, 2010
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 22, 2010
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cantar y contar en el "Siervo libre de amor"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Parrilla, Carmen
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10459
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2010
Bibliographic citation
Revista de literatura medieval, 2010, n. 22, p. 217-240. ISSN 1130-3611
Keywords
Yo autobiográfico
Facultades anímicas
Prosimetrum
Invectiva
Contención
Cancionero de Palacio
Autobiographical I
Faculties of the soul
Invectives, eontention, Cancionero de Palacio.
Invectives
Contention
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En este trabajo sobre la conjunción verso-prosa del Siervo libre de amor, relato pretendidamente autobiográfico, se destaca la forma de enunciación recurrente del prosimetrum para considerar su relación dialéctica y al analizar funcional y temáticamente el conjunto lírico-narrativo, se señala la interdependencia del que hacer poético de Rodríguez del Padrón con autores, formas, tendencias y motivos recogidos en el Cancionero de Palacio, aun cuando cronológicamente, este cancionero no pudo ser fuente directa para Juan Rodríguez. Por ello, con el análisis de algunos procedimientos alusivos -paráfrasis y citas de versos ajenos- se muestra al poeta en el ámbito de la comunidad literaria que hizo posible la colectánea poética. Los versos propios y los versos ajenos se combinan formando un entramado de efecto intensificativo, tanto en la propia textura lírica como en su relación con la prosa en el Siervo libre de amor.
 
This paper analyzes the mixture of prose and verse in Siervo libre de amor, a supposedly autobiographical story. In it special attention is paid to the recurrent enunciation in the prosimetrum in order to consider its dialectic relationship and to study the topoi and functions of this narrative and Iyric composition. Although, due to its chronology, this text could not have been a direct source for Juan Rodríguez, it does highlight Rodrígue z del Padron's relationship with authors, forms, tendencies, and motifs present in Cancionero de Palacio. Thence , through the analysis of allusive procedures (such as paraphra ses and quotations of other bards' verses) the poet is proven to be within the literary community that made this poetic collection possible. Compositions of his own and by others are here combined to come out in an intensifying effect, both in its Iyric texture and in its relationship with prose.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
cantar_parrilla_RLM_2010.pdf6.944MbPDF
FilesSizeFormat
View
cantar_parrilla_RLM_2010.pdf6.944MbPDF
Collections
  • Revista de Literatura Medieval - Número 22, 2010 [21]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV