View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 21, 2009
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 21, 2009
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Un nuovo contributo allo studio del mito degli angeli neutrali nella "Commedia"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Álvarez Pérez, Xosé AfonsoUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10444
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2009
Bibliographic citation
Revista de literatura medieval, 2009, n. 21, p. 37-75. ISSN 1130-3611
Keywords
Dante
Commedia
Antinferno
Ignavi
Ángeles neutrales
Lucifer
Rebelión
Folclore
Elfo
Hada
Tomás de Aquino
Navigatio
Ugo di San Vittore
Boccaccio
Literatura de visiones
Apocalipsis
Neutral angels
Rebellion
Folklor
Elf
Fairy
Thomas Aquinas
Ugo di San Vittore
Vision literature
Apocalypse
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El artículo analiza el motivo de los ángeles neutrales que aparece en el vestíbulo infernal representado en el canto tercero del Inferno de la Commedia de Dante Alighieri. En primer lugar, se examina la estructura de ese canto y el rol del vestíbulo infernal en el conjunto de la obra. A continuación, se estudian las distintas fuentes que se han barajado para explicar la inclusión en la obra dantesca de estos ángeles que no tomaron partido en la rebelión de Lucifer: teología católica e islámica, literatura apocalíptica, literatura románica y germánica (especialmente de visiones) y motivos folclóricos, prestando especial atención a las opiniones de los comentaristas medievales a la Commedia. Se concluye poniendo en relieve el gran interés del folclore para explicar la creencia en ángeles neutrales y su inclusión por Dante.
 
This article analyzes the motif of neutral angels that appear in the lobby of Hell represented in the third song of the Dante's Commedia Inferno. First, the article examines the structure of the Inferno and the role of the lobby throughout the book. Then, it reviews the various sources that have been discussed to explain the inclusion of these angels that didn't take part in the rebellion of Lucifer: Catholic and Islamic theology, apocalyptic literature, Roman and Germanic literature (especially visions) and folk grounds, paying particular attention to the views of medieval commentators to the Commedia. The conclusion highlights the keen interest of folklore to explain the belief in neutral angels.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
nuovo_alvarez_RLM_2009.pdf11.04MbPDF
FilesSizeFormat
View
nuovo_alvarez_RLM_2009.pdf11.04MbPDF
Collections
  • Revista de Literatura Medieval - Número 21, 2009 [19]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV