View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Encuentro
  • Encuentro - Número 19, 2010
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Encuentro
  • Encuentro - Número 19, 2010
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis sociocultural de las estrategias comunicativas de estudiantes belgas flamencos en el aprendizaje de E/LE

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Ibáñez Moreno, Ana
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10093
Publisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2010
Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2010, n.19, p. 31-44. ISSN 1989-0796
Keywords
Estrategias de comunicación
Evasión
Compensación
E/LE
Factores socioculturales
Multilingüismo
Communication strategies
Avoidance
Compensation
SSL
Socio-cultural factors
Multilingualism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En este trabajo analizo las estrategias de comunicación de estudiantes de español como lengua extranjera (E/LE) de nacionalidad belga, cuya lengua materna (L1) es el neerlandés. Establezco una relación entre las estrategias que más utilizan estos estudiantes y la influencia de factores socioculturales. El estudio revela que a pesar de tener altas habilidades orales debido a su tradición multilingüe, tienden a usar estrategias que revelan su timidez a nivel social. Esto tiene que ver con su pertenencia a una cultura donde en términos socio-pragmáticos prevalece el individuo sobre el grupo (Haverkate 2003, Goethals y Depreitere 2008). Los resultados obtenidos muestran la directa relación existente entre la cultura y la sociedad a la que el hablante pertenece y sus estrategias de comunicación.
 
In this work I analyze the communication strategies of students of Spanish as a Foreign Language of Belgian nationality, and whose first language is Dutch. I draw on the relationship between their most frequently used strategies and the influence of socio-cultural factors. The study reveals that, even though they have high oral skills, due to their multilingual background, they tend to employ strategies that show their social timidity. This has to do with their pertaining to a culture where, in socio-pragmatic terms, the individual is over the social group (Haverkate 2003, Goethals and Depreitere 2008). The results obtained show the direct relationship that holds betweens the culture and the society to which the speaker belongs and his/her communication strategies.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
analisis_ibanez_ENCUENTRO_2010.pdf239.3KbPDF
FilesSizeFormat
View
analisis_ibanez_ENCUENTRO_2010.pdf239.3KbPDF
Collections
  • Encuentro - Número 19, 2010 [12]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV